Olli Lind, noni ja verkostomarkkinointi

10.04.2007, päivitetty 23.04.2007 Kirjoittanut Petteri Haipola

Olli Lind on nonitieto.fi sivuston ylläpitäjä ja kirjailija, joka puolustaa noni-tuotteita ja verkostomarkkinointia. Hän on sanonut, ettei ole mukana missään verkostossa jälleenmyyjänä. Näyttäisi siltä, että hän on kuitenkin mukana Ecoway Oy:n jälleenmyyjien verkostokaaviossa sen vuoksi, että saa alennuksia tuotteista rekisteröitynä kanta-asiakkaana. Tämähän ei edellytä vielä tuotteiden myymistä muille ja oman alalinjan rakentamista. Sellaista Olli Lind ei tietenkään tunnusta tekevänsä, koska on kerskunut keskustelufoorumeilla, ettei ole jälleenmyyjä.

Ecowayn kanta-asiakas on samalla jälleenmyyjä tai oikeutettu jälleenmyyntiin eikä näillä termeillä ole käytännössä mitään eroa. Jokainen kanta-asiakas yrittää luonnollisesti myydä tuotteita muille suosittelumarkkinoinnin kautta ja saada itselleen alalinjan. Jos joku ei markkinoiden rajallisuuden vuoksi siihen pysty, niin syy on pääyhtiön mukaan tietysti hänen. Tilastoja tutkittaessa Ecoway Oy:n johtaja voi sanoa, ettei yksikään kanta-asiakkaaksi rekisteröinyt sellainen asiakas ole yrittänyt värvätä muita ja myydä tuotteita muille, joilla ei ole omia asiakkaita eikä alalinjaa. Näin yritetään kiertää se tosiasia, että suurin osa Ecowayn jälleenmyyjistä ja verkoston rakentajista jää ilman alalinjaa ja asiakkaita, vaikka yrittävät edistää liiketoimintaansa.

Lähteet:

Ecoway Oy, Kanta-asiakassopimus, 10.04.2007

https://www.ecoway.fi/kanta-sopimus.html

”Kanta-asiakkaalla on oikeus ostaa Ecoway Oy:ltä Ecoway-tuotteita ja myydä niitä eteenpäin, liittää uusia kanta-asiakkaita organisaatioon sekä saada Ecoway Oy:n palkkiojärjestelmän mukaisia palkkioita.”

Petteri Haipola, Ecoway Oy
http://www.pyramidihuijaus.fi/index.php/2021/04/11/ecoway-oy/

Nimimerkki Olli Lind Suomi24 foorumilla, 12.10.2005 :

”Netistä löytyy ecowayn kanta-asiakkaiden id-numeroita, joilla voi tilata ja onhan sellainen minullakin.”

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000324&posting=22000000011137409

Olli Lind on ollut omien puheidensa mukaan Herbalifen jälleenmyyjä talvesta 1993 lähtien, mutta lopetti toiminnan jostakin syystä. Sen jälkeen hän oli menossa moneen muuhun verkostoon, mutta ne kaatuivat jo alkuvaiheessa. Miksi? Eikö verkostomarkkinointi kannatakaan kaikkia jälleenmyyjiä ja pääyhtiötä? Ehkäpä verkostot kaatuivat sen vuoksi, että ne maksoivat niin reilusti palkkioita jälleenmyyjille ja ne joutuivat sen vuoksi maksuvaikeuksiin sekä konkurssiin? Tämähän kertoo vain verkostomarkkinointiyritysten korkeasta moraalista: yritysten omistajat maksavat palkkioita omasta pussistaan varmistaakseen, että jokainen jälleenmyyjä saa ruhtinaallisen korvauksen vähäisestä markkinointityöstä, mitä kohteliaasti pyydetään tekemään.

Lähde, Suomi24 verkostomarkkinointi-foorumi, 10.4.2007:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000003&conference=4500000000000561&posting=22000000025331699

Viesti on poistettu pian sen kirjoittamisen jälkeen. Tämä on tyypillistä, kun omia jälkiä peitellään eikä puhuta totta, esimerkiksi työttömyyskorvauksen menettämisen pelossa. Työttömyyskorvaukseen ei ole välttämättä oikeutta, kun harjoitetaan verkostomarkkinointia samanaikaisesti.

Olli Lind nimimerkillä esiintynyt henkilö on sanonut Plaza Ellit -foorumilla olleensa Tahitian Nonin jälleenmyyjänä vuosina 1998-2003. Hän kirjoitti näin:

”Sen verran on pakko täällä käydä, ettei ihan hirveitä valheita kerrota. Minulla oli Tahitian noni -paikka 1998-2003, jolloin lopetin sen, jottei olisi tullut intressiriitoja. Siinäkään ei ollut mitään alalinjaa.”

Lähde Plaza Ellit -foorumi.

12.3.07 13:16
Olli Lind

http://plaza.fi/ellit/kristallipallo/keskustelu/t1585067,25

Ollilla ei ollut alalinjaa tietenkään sen vuoksi, ettei hän koskaan yrittänyt ketään värvätä vaan oli mukana pelkästään tuotteen vuoksi saadakseen jälleenmyyjänä alennuksen. Nyt hän ostaa noninsa muualta, ehkä joltakin Ecowayn jälleenmyyjältä, jopa itseltään!

Olli Lind nimimerkin vakuuttelut sen suhteen, ettei hän ole tai ole ollut mukana verkostomarkkinoinnissa jälleenmyyjinä vuosina 1993 (?) – 2007 eivät ole uskottavia. Jos Olli Lind on myynyt tuotteita tai värvännyt uusia jälleenmyyjiä, niin joku varmasti tietää siitä Ollin lisäksi.

On hieman ihmeteltävää, miksi joku valehtelisi oman osuutensa verkostomarkkinoinnin jälleenmyyjänä ja verkoston rakentajana? Ehkä tarkoitus on antaa lukijoille kuva, jonka mukaan myös verkoston ulkopuolinen ja ns. puoleeton taho voi olla verkostomarkkinoinnin kannattaja ja puolustaja? Olli Lindillä on kuitenkin myös muita syitä. Hän jakaa nonitieto.fi -sivustolla ”riippumatonta tietoa nonista”. (http://www.nonitieto.fi/) Jos paljastuisi, että Olli on ollut viisi vuotta nonin jälleenmyyjä ja myy nonituotteita Ecowayn edustajana, niin häntä ei voitaisi pitää enää ”riippumattoman” tiedon välittäjänä. Miksi hänen yleensä pitää jakaa ”riippumatonta tietoa nonista”? Mitä pahaa on siinä, että on julkisesti oman asiansa puolella eikä väitä olevansa ’riippumaton’, jos kerran myy hyvinä pitämiään tuotteita? Jos joku pitää verkostomarkkinointia eettisesti ja moraalisesti oikein toimivana markkinointijärjestelmänä sekä tehokkaana jakelukanavana, niin sitäkään asiaa ei tarvitse hävetä tai salata: sen voi tunnustaa reilusti ja julkisesti omalla nimellään.

Olli Lind ilmoittaa lisäksi olevansa ”työtön tietokirjailija, suunnittelija ja kouluttaja”. Jos hän tunnustaisi olevansa jälleenmyyjä, voisi se vaikuttaa hänen työttömyyskorvauksiinsa.

Olli Lind on tekemisissä myös Enliven International -nimisen pyramidihuijauksen kanssa. Hän on aikonut kirjoittaa kirjan Enlivenin toiminnasta ja nonista sekä typpioksidin tehosta ihmisen terveyttä ajatellen.

Petteri Haipola, 10.04.2007, päivitetty 23.04.2007

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *