Testaa oma yrityksesi

Kirjoittanut Petteri Haipola

Testaa oma yrityksesi, onko se rehellistä suoramyyntiä vai laitonta rahankeräystä eli pyramidipeliä. Tämän sivun testi auttaa sinua tekemään viisaan valinnan sen suhteen, lähteäkö mukaan toimintaan, jos et ole vielä lähtenyt ja jatkaako toiminnassa, jos olet siinä jo mukana.

Mitä sinun pitää tehdä?

Mitä sinun työtehtäviisi ensisijaisesti kuuluu?

Kysy ensin itseltäsi, mitä sinua pyydetään ensisijaisesti tekemään?

  1. Myymään tuotteita verkoston ulkopuolisille asiakkaille. (suoramyyntiä)
  2. Värväämään loputtomaan ketjuun mahdollisimman paljon uusia osallistujia. (pyramidipeliä)

Millaista työsi on? Yritätkö hankkia ensisijaisesti asiakkaita ja myydä tuotteita vai yritätkö ensisijaisesti värvätä uusia osallistujia verkostoon? Mitä kysyt kontakteiltasi? Kysytkö heiltä sitä, haluavatko he ostaa markkinoimiasi tuotteita vai myytkö heille ”hyvää mahdollisuutta lisäansioihin ja taloudellisen riippumattomuuden saamiseen?” Yritätkö ensin värvätä kontaktisi verkoston ”myyjiksi” vai yritätkö myydä heille ensin tuotteita? Tämä asia kertoo paljon siitä, millaisesta järjestelmästä on kysymys.

Jos myyt ’mahdollisuutta’ ja ’unelmaa’ rikastumisesta, niin olet mukana laittomassa rahankeräyksessä, joka on naamioitu tavanomaiseksi kaupankäynniksi. Viranomaiset eivät pysty pysäyttämään tätä pyramidipelinä tunnettua ilmiötä, mutta se ei tee siitä laillista tai moraalisesti hyväksyttävää. Näissä peleissä yli 99 prosenttia osallistujista häviää rahaa ja sinä olet todennäköisesti yksi heistä, jos olet mukana toiminnassa. Mitä pikemmin lopetat toiminnan, sitä vähemmän häviät rahaa ja sitä vähemmän aiheutat vahinkoa läheisillesi markkinoimalla heille samaa ideaa.

Jos sinä ja muut osallistujat yrittävät värvätä ensisijaisesti uusia osallistujia verkostoon, on kyse laittomasta pyramidipelistä. Sanoudu siitä irti. Vaarannat myös ihmissuhteesi, kun jatkat loputonta värväämistä ja viallisen markkinointijärjestelmän myymistä ”elämäsi tilaisuutena”. Mieti myös sitä, pitävätkö esitetyt väitteet tuotteista paikkansa vai ovatko ne liioiteltuja. Ovatko tuotteet todella edullisempia kuin muualta ostettuna ja vaikuttavatko ne terveyteen markkinoidulla tavalla ehkäisten ja parantaen tauteja? Tiesitkö, että vain lääkeaineita saa markkinoida siten, että niillä on vaikutusta terveyteen, mutta lisäravinteita, monivitamiinivalmisteita, ihmerohtoja ja voiteita ei saa?

Laske tulot ja menot

Sinulla on faktat käytössäsi: tarkista ne ja usko saamaasi tulokseen.

  • Paljonko on rahaa mennyt?
  • Paljonko on tullut?

Saat tästä aika hyvän kuvan siitä, miten systeemi kannattaa sinua. Kysy omalta alalinjaltasi se, miten heillä menee ja kerro heille rehellisesti, miten sinulla menee. Jos olet häviöllä, niin kerro se heille. Verratkaa tuloksia keskenään ja pohtikaa yhdessä sitä, kannattaako tämä toiminta teitä todella niin paljon kuin ylälinja ja pääyhtiö väittävät?

Saatko voittoa liiketoiminnasta vai tuottaako se sinulle tappiota? Saat tämän selville, kun merkitset järjestään ylös kaikki sijoittamasi rahat ja menot sekä saamasi rahapalkkiot. Jos menoja on enemmän kuin tuloja, niin olet tappiolla. Tämä luettelo auttaa sinua laskemaan kuluja:

Kuluja ovat:

  1. Osallistumismaksut
    • Erilaiset lisenssit, vuosimaksut, kuukausimaksut, verkkokaupan tms. vuokrat, jne.
  2. Aloituspaketti
    • Älä usko, jos joku sanoo, että se oli ilmainen, mikäli olet maksanut sen saamistasi palkkioista eli tekemälläsi työllä.
    • Muista, että aloituspaketti on sinulle turha ja ylimääräinen kuluerä, jos jäät toiminnassa tappiolle. Et saa silloin oikeasti vastiketta rahoillesi. Aloituspaketit myydään muutenkin hyvällä katteella ylihintaan. Älä usko sokeasti, kun sinulle väitetään, että aloituspaketti myydään omakustannushintaan eikä yhtiö saa siitä voittoa. Joissakin tapauksissa asia voi olla niin kuin väitetään, mutta yhtiö on laskenut saavansa aloituspaketin ostaneiden tuoteostoista niin reilun voiton, että aloituspaketti kannattaa myydä edullisesti. Aloituspaketin hinta ei ole kuitenkaan pääasia sen määrittämisessä, mikä on pyramidipeliä ja mikä rehellistä suoramyyntiä. Kaikki yritykset ovat siirtäneet pyramidipelin osallistumismaksun pääosin tuotteiden hintaan, jotka ovat keskimäärin 20 – 25 prosenttia kalliimpia kuin muualta ostetut vastaavat tuotteet. Tämän lisäksi osallistujille myydään jatkuvasti ylihintaan koulutusta ja markkinointimateriaalia, mitkä ovat niin ikään turha ja ylimääräine kuluerä harhaanjohdetulle verkostomarkkinoijalle, jollainen saatat olla, koska olet johdattunut lukemaan tätä tiedostoa.
  3. Koulutus
    • neljännesvuotuiset tapahtumat (eventit)
    • kuukausittaiset tilaisuudet (BPS = Business Planning Session tms.)
    • viikottaiset liiketoimintaesittelyt (LTE)
    • lyhkärit (LE eli lyhytesittelyt)
    • koulutusmateriaali: kirjat, cd:t, dvd:t, kasetit, jne.
  4. Markkinointi
    • Lyhytesittelyjen kustannukset: kahvitukset, ym.
    • Markkinointimateriaali: esitteet, käyntikortit, tuotenäytteet, pinssit, mainokset, jne.
  5. Turhat tuoteostot
    • Suuri osa tuotteista myydään ns. kannustin ostoina: ihmiset saadaan kokeilemaan niitä, kun markkinoidaan ’mahdollisuutta’ ja ’unelmaa’. Tuotteita ei ostettaisi lainkaan tai ei ainakaan verkostomarkkinoinnin kautta, ellei niiden ostaminen olisi ehto liiketoiminnan harjoittamiselle. Tuotteita pitää käyttää itse, jotta voi markkinoida niitä omaan kokemukseen perustuen ja suositella niitä muille. Oman myyntikiintiön täyttäminen on ehto alalinjasta saataville provisioille: jos tämä ei täyty muuten, niin tuotteet ostetaan itselle ja omaan kotitalouteen, vaikka niitä ei tarvittaisi. Ne lahjoitetaan sitten pois tai heitetään roskiin. Tuotteet ovat vain välttämätön ehto pelin pelaamiselle eli pyramidipelin osallistumismaksu sisältyy niiden hintaan, mikä on 20 – 25 prosenttia enemmän kuin muualta ostettujen vastaavien tuotteiden hinta tai sitten tuotetta ei lainkaan tarvita. Koska suora rahankeräys on helposti ehkäistävissä ja rangaistavissa laittomana toimintana, on rahankeräys pantu toimeen ylihintaisten tuotteiden, markkinointimateriaalin, koulutuksen ja osallistumismaksujen myymisen kautta. Harhaanjohtava markkinointi on ainoa tapa pitää tätä järjestelmää pystyssä ja siihen kuuluu olennaisena osana ’hyvän mahdollisuuden ja taloudellisen riippumattomuuden’ markkinoiminen: passiivisista tuloista puhuminen ja katteettomien toiveiden herättäminen, että näitä tuloja on jokaisen mahdollista saada, mutta ei kerrota, miten huono tämä mahdollisuus on.
    • Ylihintaiset tuotteet (yhtiön tuotteen ja muualta ostetun halvemman vastaavan tuotteen välinen erotus) on syytä laskea toiminnan kuluiksi.
    • Tuotteet, joita ostetaan vain siksi, että siten pätevöidytään saamaan provisioita alalinjasta tai voidaan suositella niitä muille omaan käyttöön perustuen, vaikka tuotteita ei tosiasiassa haluta ja tarvita muuten kuin lisäansioiden mahdollisuuden vuoksi, tulee laskea kokonaan kuluiksi.
    • Kysy itseltäsi, ostaisitko tuotteita, ellet olisi mukana verkostossa myyjänä? Jos et ostaisi, niin ostat tuotteet pelataksesi peliä etkä itse tuotteiden vuoksi. Suuri osa tuotteista ostetaan pelin pelaamisen vuoksi eli ne ovat mainittuja kannustin ostoja. Niitä tekevät jälleenmyyjät itse ja heidän perheensä, sukulaisensa ja tuttavansa. Melkein kaikki lopettavat tuotteiden ostamisen sen jälkeen, kun verkostomarkkinoija lopettaa liiketoiminnan.
  6. Puhelinkulut
  7. Matkakulut ja auton käytöstä aiheutuvat kulut
  8. Kirjanpito ja yrityksen hallintokulut (Ostetaan yleensä jostakin verkostomarkkinoinnin ammattilaisten ylläpitämästä Osuuskunnasta, joka tuottaa sen työntekijöille pieniä tai jopa suurehkoja lisätuloja.)
  9. Pankkikulut
  10. Postikulut
  11. Toimisto ja atk-kulut

Vaikka osa kuluista aiheutuisi keskivertoihmiselle muutenkin, niin kuluista muodostuu silti nopeasti 60 – 200 euroa/kk, mikä vaihtelee aktiivisuuden mukaan. Voit lukea verkostomarkkinointiin käytetystä ajasta ja kuluista artikkelistani

”Verkostomarkkinoijan työhön käyttämä aika ja raha” pdf

Markkinoidaanko sinulle mahdollisuutta ja unelmaa?

Markkinoidaanko sinulle ”hyvää mahdollisuutta lisäansioihin ja taloudellisen riippumattomuuden saamiseen?” Jos markkinoidaan, niin kyse on laittomasta pyramidipelistä, kun todennäköisyys hävitä rahaa on yli 96 %, niin kuin alalla yleensä on. Riskejä vähätellään, kuluja ei kerrota totuudenmukaisesti, ehdokkaille ei kerrota markkinatilanteesta eli myyjien määrästä ja keskimääräisestä liikevaihdosta sekä asiakkaiden määrästä, mistä voisi nähdä alalla vallitsevan kilpailun, hinnoittelumahdollisuuksista ei kerrota totuudenmukaisesti (tuotteet joudutaan myymään ns. tukkuhintaan loppukäyttäjille, koska kukaan ei suostu ostamaan ylihintaisia tuotteita jatkuvalla syötöllä), jne. Ehdokkaille ei kerrota heidän taloudellisen turvallisuutensa kannalta riittäviä ja totuudenmukaisia tietoja ennen kuin heidät liitetään verkostoon. Heitä johdetaan harhaan ja annetaan kuva ’helposta’ tavasta ansaita rahaa ja rikastua. Totuus on aivan toista. Rahaa ja ajan häviää yli 99 % osallistujista, kun katsotaan pitkän ajan tilastoja.

Jos sinulle markkinoidaan ’passiivisia tuloja’, on kyse pyramidipelistä. Passiivisilla tuloilla tarkoitetaan alalinjasta nousevia palkkioita, minkä eteen ei tarvitse itse tehdä lopulta yhtään mitään. Riittää, että alalinjaan saadaan värvättyä riittävän paljon uusia osallistujia, niin passiivisilla tuloilla voi elää ylellistä elämää ja jopa rikastua. Tämä on harhaanjohtavaa markkinointia, sillä vain yksi kymmenistä tuhansista osallistujista voi saavuttaa unelman ja taloudellisen riippumattomuuden. Älä usko ”juttuja”, kun sinulle kerrotaan, että joku on siellä ja siellä saanut miljoonia. Ota asioista selvää. Pyydä saada nähdä julkiset verotiedot, niin huomaat, ettei niitä sinulle näytetä. Voit tietysti kysyä niitä mainitun henkilön kotikunnan verovirastosta, jos kyseinen henkilö on olemassa. Vertotiedot vahvistavat erittäin harvoin väitteet suurista tuloista.

Usko faktoihin

Sinua neuvotaan uskomaan järjestelmään, itseesi, kykyihisi ja jopa omaan uskoosi. Usko vain niin menestyt!

Jos menestyminen olisi kiinni ihmisen uskosta, niin toki kaikki uskoisivat menestyäkseen?! Jos kaikki uskoisivat saavansa miljoonatulot itselleen, niin luuletko, että sen toteutuminen olisi uskosta kiinni? Voisivatko kaikki saada miljoonatulot, jotka siihen yhtä aikaa uskovat? Jos eivät, niin onko menestyminen kiinni uskosta vai jostakin muusta asiasta kuten liike-elämän lainalaisuuksista? Jos luulet, että kaikista voi tulla pelkän uskon perusteella miljonäärejä yhtä aikaa, niin mistä sinä luulet rahojen tulevan: taivaastako?

Menestyminen ei ole kiinni uskosta vaan arkipäivän tosiasioista ja liike-elämän laeista. Näistä tärkein on kysynnän ja tarjonnan laki. Et voi myydä miljoonaa vitamiinipurkkia markkina-alueellesi yhdessä tiimisi kanssa, jos halukkaita ostajia on vain 10.000 henkeä. Pyramidiyhtiöt ja järjestelmät kehottavat sinua kuitenkin uskomaan siihen, että tämä olisi mahdollista, jos vain kaikki uskoisivat ’unelmaan’ ja ’mahdollisuuteen’. Tämä on tarkoituksellista harhaanjohtamista, mikä on tyypillistä uskonlahkoille ja kulteille.

Sen sijaan, että uskot omaan uskoosi ja vialliseen markkinointijärjestelmään, niin usko faktoihin. Et tarvitse muuta kuin asioista selvän ottamista ja sanoutumista irti uskoon perustuvasta viallisesta systeemistä. Älä lue pitkään aikaan motivoivaa materiaalia äläkä kuuntele nauhotteita. Ajattele omilla aivoillasi ja tee faktoihin perustuva järkevä ratkaisu. Ei ole väärin luopua valheisiin perustuvista toiveista ja unelmista: se on viisautta, jonka avulla varjelet itseäsi. Kun olet luopunut valheista ja uskonut totuutta, voit asettaa itsellesi uusia tavoitteita ja unelmia, jotka eivät perustu toisten ihmisten hyväksikäyttöön ja tarkoitukselliseen pettämiseen, valheisiin.

Tietoni perustuvat alan tilastoihin sekä tarkkoihin USA:ssa alasta tehtyihin tutkimuksiin, faktatietoihin. Nämä tiedot eivät ole kuulopuheita ja mutu-tuntumaa vaan tarkistettuja faktoja, mitkä voit itsekin tarkistaa lähteistäni ja tästä lähdetiedoista kertovasta artikkelistani.

Faktoja, ei kuulopuheita

Vetoomus omatoimiseen ajatteluun ja tutkimiseen

Laitan tähän loppuun verkostomarkkinoijille vetoomuksen ajatella asioita itse omilla aivoilla sen sijaan, että vastataan ylälinjan ajatuksia ja sanoja lainaten esitettyihin väitteisiin. Jos olet järkevä ja rehellinen ihminen, niin voit kyseenalaistaa aiemman uskosi ja luottamuksesi. Oletko varma, että voit luottaa pääyhtiöön ja pyramidin huipulla oleviin henkilöihin, joita et itse tunne? Verkostoissa luottamus siirtyy omasta tutusta sponsorista vaivihkaa ylöspäin, niin että luotat tiimisi kanssa lopulta henkilöihin, joita ette tunne kovin hyvin henkilökohtaisesti. Näiden puolituttujen tai tuntemattomien sankareiden ja esikuvien puheita pitäisi sitten uskoa korkeimpana lakina ja totuutena. Tähän on helppoa lähteä mukaan ryhmäpaineen ja pelon vuoksi. Peliin osallistunut henkilö pelkää, että menettää sijoittamansa rahat ja paljastuu huijatuksi ihmiseksi, joka on levittänyt huijausta muillekin. On nöyryyttävää, jos tämä on totta ja paljastuu, mutta vain sitä kautta voi saada vapautuksen ahdistavasta tunteesta, mikä vaivaa useimpia alimpien tasojen verkostoijia. Puserossa väijyy alati pelko ja epäilys siitä, ettei kaikki olekaan niin hyvin kuin mitä ylälinjan ammattikouluttajat väittävät. Tätä pientä epäilyksen ääntä kannattaa kuunnella ja ottaa asioista selvää, kuka puhuu totta ja kuka valehtelee. Vähän kerrassaan eri tavalla asioita ajattelevien motiivitkin voivat paljastua sinulle. Kuka hyötyy sinusta taloudellisesti: alan kriitikot vai ylälinja ja pääyhtiö? Ketä hyödyttää totuuden pimittäminen ja valehteleminen?

Ota asioista selvää ja usko faktoihin

Sinullahan on faktat käytössäsi: usko niihin!

  • Paljonko on rahaa mennyt?
  • Paljonko on tullut?

Saat tästä aika hyvän kuvan siitä, miten systeemi kannattaa.

Voit sitten kysellä asioita itseltäsi ja vastata näihin kysymyksiin:

  • Montako uutta osallistujaa olet saanut alalinjaan?
  • Onko värvääminen helppoa?
  • Haluavatko ihmiset tulla värvätyksi?
  • Miten värväyksen kohteeksi joutuneet ja tuttavasi suhtautuvat alaan sekä kyseiseen yhtiöön?

Mieti tämän jälkeen maalaisjärjellä sitä, tarjoaako yhtiö sinulle todella hyvän mahdollisuuden lisäansioihin ja rikastumiseen vai ei? Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Ovatko tuotteet sellaisia, mitä ihmiset haluavat ja ostaisivat muutenkin samaan hintaan jostakin muualta?
  • Onko kuluttajia helppo saada muuttamaan kulutustottumuksiaan ja ostotapojaan?
  • Ovatko tuotteet edullisempia kuin muualta hankittuina vai kalliimpia? Jos ovat kalliimpia, niin miksi asiakkaat ostaisivat tuotteita sinun edustamasi yhtiön kautta? Onko syynä ’mahdollisuus’ ja ’unelma’ eli tuotteita ostetaan, jotta saataisiin lisää rahaa, kun saadaan muita ostamaan tuotteita ja liittymään verkostoon ja kaikki tekevät samoin alalinjassa?

Kuinka moni todella saavuttaa unelman eli taloudellisen riippumattomuuden ja vetäytyy työelämästä? Ovatko Olli Arpalahti ja Manu Rekola saavuttaneet sen? (Move Networks Oy:n ja S2E Finland Oy:n omistajia sekä Team Infinityn eli Enterio Oy:n johtavia kouluttajia ja ammattivärvääjiä Suomen Turusta.) Mitä etua heillä on sinuun nähden, kun heidän aloittaessaan systeemiin kuului muutama sata edustajaa ja nyt ilmeisesti useita tuhansia? (Keväällä 2007) Miten se vaikuttaa omiin mahdollisuuksiisi, että myyjien määrää lisätään jatkuvasti? Onko sinulla paremmat vai huonommat mahdollisuudet saada värvättyä lisää myyjiä ja hankittua asiakkaita, kun myyjien määrä on kasvanut suureksi? Kuinka monta myyjää voi Move Networks Oy:ssä kerralla toimia?

Suomen suurimmassa jo kaatuneessa pyramidissa eli ACN:ssä oli sen omien johtajien ilmoituksen mukaan noin 9000 edustajaa parhaimmillaan töissä. Paljonko luulet Moven saavan riveihinsä? Kuinka moni niistä tulee mahdollisesti sinun alalinjaasi? Moniko lopettaa vuosittain ja moniko aloittaa vuosittain? Pitääkö sinun värvätä jokaista 10 uutta edustajaa kohti vuoden sisällä 9 edustajaa heidän tilalleen, kun he lopettavat toiminnan tappioiden vuoksi? Jos pitää, niin miten hyvä on mahdollisuus menestykseen? (Vuosittain alalla lopettaa noin 50 % myyjistä toiminnan ja heidän tilalleen pitää värvätä uusia, jotta pyramidi ei kokonaan romahda ja toiminta lakkaa. Tämä johtaa siihen, että 2 – 5 vuodessa 99 prosenttia verkostomarkkinoijista vaihtuu uusiin häviäjiin.)

Mistä johtuu se, ettei myyjien määrä voi moninkertaistua lyhyessä ajassa, mikä on edellytys voiton tekemiseen?

Mitä sinua auttaa se, jos Move menee Ruotsiin? Onko sinulla siellä tuttuja, jotka liittyvät heti systeemiin? Luuletko, etteivät ruotsalaiset saa tietoa omalla äidinkielellään Moven tuomiosta ja pyramidipelistä?

Meneekö Move tyhjille markkinoille vai yrittääkö se vallata markkinaosuutensa muilta alan kilpailijoilta? Kuka valtaa markkinaosuuden käytännössä? Vastaus on: franchise-edustajat. Joka paikassa joudutte valtaamaan markkinaosuuden valmiiksi tukossa olevilta markkinoilta eli myymillenne tuotteille on olemassa jo toimittajat ja myyjät niin että asiakkaat ostavat tuotteet valmiiksi muuta kautta. Keinotekoisesti voidaan lisätä monivitamiinivalmisteiden käyttöä vain niin kauan kuin pyramidin jäsenmäärä kasvaa uusilla kokeilijoilla. Lopulta tämä kasvu pysähtyy ja pyramidi romahtaa perustuksesta käsin. Myyjiä alkaa erota enemmän kuin aloittaa. Lopulta myyjien määrä jää tietylle tasolle ja muutaman vuoden kuluttua nousee taas huippuunsa. Näin mennään sykleissä esim. myyjien määrä 1000 – 3000 – 7000 – 3000 – 1000 – 3500 – 8000 – 3500 – 1500 – jne.

Mistä tiedät, milloin Moven pyramidi on saavuttanut huippunsa? Jos huippu on vaikka 10.000 edustajaa, niin montako niistä tulee sinun alalinjaasi? Paljonko tarvitaan voittoon ja unelman toteutumiseen? Kuka on jo valmiiksi pyramidin huipulla, jolla on alalinjassaan 50 % tai enemmän kaikista osallistujista, koska oli mukana perustamassa systeemiä? (Olli Arpalahti ja hänen allaan Manu Rekola) Jos systeemissä on nyt 3000 edustajaa, niin sinulla on 3000 kilpailijaa, jotka rakentavat kilpailevia tiimejä sinulle. Etkö sitä huomaa? Jos vuosittain liittyy 1500 ja eroaa 1400 edustajaa, niin miten sinä voisit saada näistä valtaosan omaan alalinjaasi, kun 3000 eri puolille levinnyttä edustajaa kilpailee sinua vastaan?

Löytämällä totuudelliset vastaukset näihin kysymyksiin saat tietää totuuden siitä, onko verkostomarkkinointi kannattavaa sinua ja muita viimeisenä mukaan lähteneitä alimpien tasojen edustajia ajatellen.

Mieti sitä, mitä minä hyödyn sinusta? Jos lopetat, niin mitä hyödyn? Jos jatkat, niin mitä hyödyn?

Mitä Manu Rekola hyötyy sinusta ja Olli Arpalahti?

Mitä eri tiimien johtajat, jotka ovat pyramidin huipulla, hyötyvät sinusta?

Mitä pääyhtiö hyötyy sinusta?

Lue uudelleen tämä kirjoitus ja muita artikkeleitani.

Vastaa esitettyihin kysymyksiin ja kerro, mihin lopputulokseen päädyit tässä vaiheessa. Anna itsellesi mahdollisuus ajatella omilla aivoillasi ilman, että Rekolan myyntipuheet aivopesevät sinua jatkuvasti. (Tai kenen tahansa kouluttajan ja motivoijan myyntipuheet) Älä lue motivoivaa materiaalia muutamaan viikkoon äläkä kuuntele nauhoja. Älä käy koulutustilaisuuksissa. Mieti asioita itse ja tutki sitä, miten asiat todella ovat.

Verkostoista eroaminen on pitkällinen ja kivulias prosessi, mutta lopulta se helpottaa, kun pääsee niistä irti. Monet ovat kokeneet saman, missä sinä olet nyt menossa. Rekola ja kumppanit yrittävät pitää sinut verkostossa mahdollisimman pitkään saadakseen sinusta hyötyä, mutta me kriitikot emme hyödy sinusta taloudellisesti lainkaan. Ainoa hyöty on hyvä mieli, jos saamme auttaa lähimmäistä eroon häntä hyväksikäyttävästä petollisesta järjestelmästä.

Vertaa ihmisten henkilökohtaisia intressejä ja rehellisyyttä keskenään. Mitä hyötyä on totuuden vääristämisestä itse kullekin? Entä valheista?

Petteri Haipola, 22.04.2007

Testaa yrityksesi

Tämän testin suorittaminen edellyttää jonkin verran oman yhtiön palkkiojärjestelmän ja markkinointitavan tuntemista. Kaikki eivät tätä voi tehdä testin vaikeuden vuoksi, mutta tästä saa paljon apua niiltä osin, mitä kohtia pystyy tutkimaan itse ja löytämään niihin vastaukset.

Alan yrityksistä 99 prosenttia saa tässä testissä neljä tai viisi punaista lippua eli ne toimivat niin kuin laiton pyramidipeli. Alle yksi prosenttia on kunniallisempia MLM-suoramyyntiyhtiöitä.

Tyypillisestä verkostomarkkinointiyrityksestä poikkeavia firmoja

Tutkija tri Jon Taylor on kehittänyt ns. viiden punaisen lipun testin, minkä avulla on yksinkertaista arvioida MLM-yhtiöiden järjestelmää ja erottaa pyramidipelit rehellisemmästä liiketoiminnasta. Taylorin artikkeleita on suomeksi kotisivuillani.

  • Tohtori Jon Taylor: havainnot, kokemukset ja tehdyt tutkimukset vuosina 1995 – 2006 (Hakemisto).
  • Totuus verkostomarkkinoinnista – Viisi Punaista Lippua

Jos yhtiö saa Taylorin kehittämässä testissä neljä tai viisi punaista lippua, niin on syytä olla varuillaan: kyse saattaa olla ja todennäköisesti onkin laittomasta pyramidipelistä eikä rehellisestä suoramyynnistä! Ota kuitenkin huomioon se, että yhtiöiden palkkiojärjestelmät ja markkinointitavat voivat muuttua ajan myötä. Kerran saatu arvosana ei tarkoita sitä, että yhtiö olisi koko toimintansa ajan samanlainen. Muutosta parempaan suuntaan on valitettavan harvoin nähtävissä – yhtään tunnettua tapausta ei ole – mutta muutos huonompaan on eräiden yritysten kohdalla todettu. Jotkut yritykset ovat valinneet toimintatavakseen verkostomarkkinoinnin toisella markkinointialueella ja toisella alueella ne toimivat kuten perinteiset muut yritykset vähittäiskaupan kautta tai muun suoramyyntijärjestelmän mallin mukaan. (esim. Unilever)

Testi on seuraava:

TunnusmerkkiKylläEi
1. Osallistujien määrää ei rajoiteta millään tavalla vaan osallistujia kannustetaan värväämään niin paljon uusia osallistujia kuin mahdollista ja sen ylikin.  
2. Osallistuja etenee ylemmälle tasolle monitasoisessa hierarkisessa järjestelmässä värväämällä uusia osallistujia eikä muiden ansioiden perusteella, siten että hänet nimitetään asemaansa.  
3. Osallistujia kannustetaan ostamaan tuotteita sen vuoksi, että he olisivat tuoteostojen eli myyntikiintiön täyttämisen ansiosta päteviä saamaan palkkioita alalinjasta.  
4. Osallistujille maksetaan palkkioita ylälinjaan enemmälle kuin viidelle tasolle.  
5. Tuotteen myyneen myyjän palkkiot ovat alle puolet (50 %) kaikista samasta myyntitapahtumasta maksetuista palkkioista.  

Tee tämä testi sille yritykselle, mitä ehdotat tai minkä edustaja olet. Jos MLM-yhtiö saa neljä tai viisi lippua, niin on syytä olla varuillaan: kyse on laittomasti toimivasta pyramidipelistä.

Katso ensin, onko tri Jon Taylor tehnyt yhtiöstä arvioinnin.

  • Lista niistä MLM-yhtiöistä, jotka ovat saaneet Taylorin testissä joskus 4 tai 5 punaista lippua eli ovat toimineet testin aikana kuin laiton pyramidi http://www.mlm-thetruth.com/EvalsA-D.htm

Lue myös viiden punaisen lipun testin ongelmista ja omasta ehdostuksestani pyramidien torjumiseksi eli 50- % säännön analyysi.

Katso myös lista Suomessa toimivista alan yrityksistä. Sen alussa on hyviä työkaluja pyramidien tunnistamiseksi ja mm. vuoden 1979 Amway-oikeudenkäynnin analyysia.

Lue tyypillisistä alan yrityksistä ja viiden lipun testistä lisää.