lokakuu 2000 – toukokuu 2004 Kirjoittanut Petteri Haipola
9.1 ”Jokainen vastaa vain oman toimintansa rehellisyydestä?”
Ylläoleva väite on yleisin, kun joku puuttuu verkostossa ilmeneviin väärinkäytöksiin. Jokainen jäsen on ”itsenäinen ja riippumaton yrittäjä.” Jokainen vastaa vain itsestään. Lain kirjaimen mukaan tämä on tosiasia. Mutta tällainen perustelu sopii vain paatuneille ja uskomattomille ihmisille. Valveutunut kristitty tietää vastuunsa. Jos hän on osallisena moraalisesti ja eettisesti arveluttavassa toiminnassa, vaikkapa vain olemalla sellaisen yhteisön jäsenenä ja olematta itse aktiivinen toiminnassa, niin hänen tulee lopulta erota. Hänen ”hyvä” nimensä kytketään kuitenkin mukaan toimintaan.
Itselläni ei ole tällaista laajalti tunnettua hyvää nimeä. Siitä huolimatta katsoin parhaaksi sanoutua irti business-ohjelmasta 27.11.2000. En halunnut enää myydä yhtiön tuotteita edes rehellisellä tavalla, koska verkosto on täynnä vääryyttä. Olen maksanut Skybusiness-sivuistani täyden hinnan, joten annan niiden toistaiseksi olla esimerkkinä muille. Sivut lakkautetaan joka tapauksessa 15.7.2001. Olen markkinoinut niillä mahdollisimman totuudenmukaisesti itse tuotteita. Olen yrittänyt noudattaa esityksessäni sopimusehtoja sekä ennen kaikkea hyviä liiketapoja. Tuskinpa kovin moni suomalainen on halukas lähtemään mukaan bisnekseen, kun kerrotaan rehellisesti mitä se on. Sivuilla saattaa olla mahdollisesti virheitä, ehkäpä osittain harhaanjohtaviakin, mutta mikään sellainen ei ole tarkoituksellista. Sitä paitsi virheiden korjaaminen ja sivujen muokkaus on hankalaa, koska robottiohjelma ei toimi kunnolla vaan menee ”jumiin” vähän väliä.
Verkostojen värvääjät käyttävät häikäilemättä hyväkseen tunnettujen ihmisten ja yhteisöjen mukanaoloa verkostossa. Tällaisella todistelulla käännetään huomio pois toiminnan pyramidiluonteesta ja itse markkinoitavasta tuotteesta, joka on vain korea kuori mädän bisneksen ympärillä! Mukana olevilla ihmisillä ei ole mitään tekemistä tai todistusarvoa itse tuotteen tai toiminnan oikeellisuuden kanssa. Sitä paitsi heitä on aika vähän. Jos mukana olisi vaikka 50 tai edes 5 % lakimiehistä, poliiseista, konsuleista, diplomi-insinööreistä, pastoreista, saarnaajista tms. julkisuuden henkilöistä, niin asialla voisi olla merkitystä. Mutta kun mukana on vain yksi tai muutama henkilö sadoista, tuhansista tai kymmenistä- ja sadoistatuhansista, niin tällaisten henkilöiden todistusarvolla toiminnan hyväksyttävyyden suhteen ei ole juuri mitään arvoa. Ja lakimiehetkin ovat vain ihmisiä! Heille kelpaa raha siinä kuin muillekin, olipa se sitten moraalisesti ja eettisesti hyväksytyllä tavalla hankittua tai ei. Sitä paitsi Hitlerin tukijoukot olivat täynnä lakimiehiä ja poliiseja: kuinka moni hyväksyy heidän toimintansa? Hitler oli kansansa johtaja: kuinka moni hyväksyy hänen toimintansa?
Jos olet julkisuuden henkilö, niin nimeäsi ja asemaasi käytetään mahdollisesti hyväksi markkinointikikkana. Erityisesti jos nautit muussa toimessasi tai virassasi yleistä luottamusta, niin silloin nimesi on ”kuumaa tavaraa” verkostomarkkinointigurujen kynsissä. Tällaisia henkilöitä ovat mm. pastorit, saarnaajat, insinöörit, julkkikset sekä kuntien ja valtion arvostetut virkamiehet. Niissä värväyskokouksissa, joissa tällainen henkilö on itse mukana ei tietenkään tarvitse erikseen mainita esittelyssä tätä henkilöä. Asia tulee kuitenkin useimmille ehdokkaille ilmi viimeistään tilaisuuden jälkeisessä kahvituksessa. Innokkaat sponsorit, jotka ovat vieraat kutsuneet, pitävät siitä kyllä huolen.
Haluatko sinä pappi tai saarnaaja, joka olet mukana toiminnassa, että sinun ”hyvää” nimeäsi käytetään tällaisen toiminnan eteenpäin viemisessä hyväksi? Monet vilpittömät hyväuskoiset lähtevät mukaan osaksi sen vuoksi, että he luottavat sinuun ja arviointikykyysi. Itselleni kävi juuri näin. Kiireitteni vuoksi rikoin hyvää periaatettani olla lähtemättä mukaan mihinkään bisnekseen ennen kuin olen itse ottanut siitä selkoa sillä tavalla, että sen myös riittävällä tavalla ymmärrän. Luotin siihen, että ylälinjassani oleva ”viisas,” sivistynyt ja kultivoitunut saarnaaja olisi ottanut asiasta selvän.
Kävi kuitenkin ilmi ettei näin ollut tapahtunut. Kyseinen henkilö ei tiennyt itse tuotteesta juuri mitään, bisnesmahdollisuudesta kylläkin. Kun aloin sitten itse selvittää asiaa, niin totuus vähitellen paljastui eteeni kaikessa karuttomuudessaan. Koska SkyBizin ”katumusaika” eli hyväksyttävä peruutus on tehtävä jo kolmen päivän sisällä liittymisestä, niin en ehtinyt perua kaikkia sijoituksiani. Olin lähtenyt mukaan värvääjien kannustamana ensin kolmella ja sitten vielä kahdella tulokeskuksella. Aloin sitten perua niitä sitä mukaa mitä enemmän sain tietää värvääjien toiminnan luonteesta. Mutta ensimmäistä internet kotisivupakettiani en ehtinyt perua ajoissa. Nyt en voi muuta kuin korjata niitä pahoja jälkiä, joita olen jättänyt. Uskon, että Herra johdatti minut tähän tilanteeseen. Jos olisin onnistunut peruutuksessa niin en olisi ehkä koskaan tehnyt näitä sivuja ja alkanut ajaa heikkojen asiaa moraalitonta värväystoimintaa vastaan. Kuinka kauan silloin olisi kestänyt ennen kuin joku muu oikeuden puolesta taistelija olisi herännyt taisteluun?
9.2 Lain kirjaimennoudattaminen
Verkostomarkkinoinnissa pääfirmat eivät yleensä itse syyllisty lain kirjaimen rikkomiseen. Sen tekevät yksittäiset jälleenmyyjät varsinkin alkuinnostuksensa aikana. Värvääjien ei tarvitse kuin vähän ohjailla ja ”heittää vettä kiukaalle” niin jo alkaa löylyä lähteä! Markkinoinnissa mennään ihan naurettavuuksien asteelle. Perättömät huhut, valheellinen tieto ja väärät profetiat leviävät kuin kulovalkea jälleenmyyjien keskuudessa. Yhä useammat ”sinisilmäiset” ehdokkaat lähtevät mukaan niiden vaikutuksesta. Onhan tiedot kertonut läheinen ihminen, johon he luottavat. Nämä ”verkostouskovat” kaupittelevat ideaa rikastumisesta kuin evankeliumin ilosanomaa konsanaan. Toimintaan liittyykin usein uskonnolliseen kulttiin liittyviä piirteitä. Teemu Mäntysen Pyramidisivut kertovat tästä asiasta tarkemmin (sivusto on sittemmin poistettu netistä).
Pyramidisivut kertovat, millainen yhtiö lähtee kaupittelemaan tuotteitaan verkostomarkkinoinnin kautta. Jotkut hyvämaineiset yhtiöt saattavat toki käyttää verkostomarkkinointia myyntikeinona, itse asiassa tiedän näin olevan. Mutta Pyramidisivuilta löytyy tietoa siitä, miten ehdokkaille ja verkostouskoville annetaan harhaanjohtava kuva joidenkin tunnettujen yhtiöiden kuten The Coca Cola Companyn kytkemisestä mukaan verkostomarkkinointibisnekseen.
9.3 Rehellinen verkostomarkkinointi, onko sitä?
Jos verkostomarkkinoinnin kautta myytävää tuotetta markkinoidaan rehellisesti, niin keinojen pitää olla sellaiset, että ne kestävät päivänvalon. Ensinnäkin firma, ketju tai team, joka toimii kuten pyramidihuijaus, on sopimaton markkinointiin. Toiseksi itse tuotteen tulee olla kilpailukykyinen sekä hinnaltaan että laadultaan suhteessa kilpailijoihin. Kolmanneksi tuotetta pitää markkinoida vain sellaisille, jotka sitä tarvitsevat. Verkoston jälleenmyyjäksi voi toki alkaa vaikkei itse ostaisikaan tuotetta. Eiväthän esimerkiksi kaikki mersukauppiaat omista mersua jne. Neljänneksi markkinoinnin pitää olla mahdollisimman totuudenmukaista. Jos tuote on hyvä niin se ”myy itse itsensä.” Vippaskonsteja ei silloin tarvita. Suurin ja yleisin virhe mihin alalla syyllistytään on liian optimistisen kuvan antaminen todennäköisistä menestymismahdollisuuksista ja tulojen muodostumisesta. Ellei näistä virheistä päästä eroon, on verkoston toimiminen moraalisesti ja eettisesti tuomittavaa.
Jotta verkostoon ei pesiytyisi arveluttavia värvääjiä, tulisi myynnistä saatavat maksimiprovisiot rajata huomattavasti nykytasoa alemmas. Niin kauan kuin ihmisten värväämisellä on mahdollisuus rikastua, on turhaa paeta tuotteen taakse: kyseessä on pyramidisysteemi. Sellaiseen kuuluminen ja sen toiminnan edistäminen harhaanjohtavan markkinoinnin avulla on moraalisesti ja eettisesti tuomittavaa. Kenenkään kristityn ei pitäisi olla tällaisessa toiminnassa mukana.
9.4 Mukaan lähteneiden rehellisten ihmisten vaihtoehdot
Moni ihminen lähtee mukaan verkostomarkkinointiin ajattelematta asiaa sen kummemmin. Sijoitettu rahamäärä tuntuu monesti pieneltä mahdolliseen tulevaan voittoon nähden. Bisneksessä on tästä syystä mukana monta täysin vilpitöntä jälleenmyyjää. He toimivat hyvässä uskossa ja luulevat tekevänsä kavereilleen palveluksen, jos saavat heidät liitettyä mukaan bisnekseen. En kuitenkaan usko, että tällaisen jäsenen silmät pysyvät sokaistuina vuodesta toiseen. Hänen on ennen pitkää pakko havaita pyramidisysteemin epäoikeudenmukaisuus ja sen aiheuttama kärsimys petetyille lähimmäisille.
Mitä tällainen rehellisyyteen pyrkivä jälleenmyyjä sitten voi tehdä, kun hän havahtuu huomaamaan totuuden. Vaihtoehdot ovat seuraavat:
a) Lopettaa toiminta.
b) Markkinoida totuudenmukaisesti. Moraalinen vastuu kuulumisesta pyramidiin jää silti jäljelle.
c) Keksi itse kolmas vaihtoehto.
Allekirjoittanut toimi ”herättyään” ensin vaiheen b) mukaan. Olen mennyt vielä pitemmälle. Yritän saada läheisiäni ja uusia ehdokkaita näkemään asiat oikeassa valossa. Jokaisella on oikeus saada kuulla totuus tuotteista ja verkostomarkkinoinnista toimialana ennen kuin he tekevät päätöksen mukaan lähtemisestä.
Koska koin lopulta, että myös nimellinen kuuluminen petolliseen verkostoon on moraalitonta, irtisanoin itseni bisneksestä 27.11.2000. Ellei SkyBiz 2000 Inc. muuta palkkiojärjestelmäänsä, jossa maksetaan käytännössä ihmisten värväämisestä eikä tuotteiden myynnistä – sanokoon lain kirjain mitä tahansa – niin verkosto vilisee harhaanjohtavaa markkinointia hyväkseen käyttäviä värvääjiä. Sen kaltaisessa ketjussa mukana olo ei kestä tarkastelua kristillisten arvojen pohjalta. Olen maksanut kuitenkin SkyBusiness sivuni vuodeksi eteenpäin, joten annan niiden olla esimerkkinä muille rehellisyyteen pyrkivästä markkinointitavasta. Sivut lakkautetaan viimeistään 15.7.2001. Pääyhtiöllä on mahdollisuus poistaa sivut milloin tahansa täysin oman harkintansa mukaan. Internetissä on ollut myös tietoa siitä, että pääyhtiö olisi muuttanut erään jäsenen sivut SkyBiziä kehuvaksi sen jälkeen kun hän oli alkanut arvostella yhtiötä ja sen tuotteita. Tämä on vastoin kaikkia hyviä liiketapoja sekä yleistä moraalia ja etiikkaa. Jos huomaat SkyBusiness -sivuillani näiden sivujen vastaisia tietoja niin kyseessä on varmastikin väärennös.
Kun teet omaa päätöstäsi suhtautumisessa verkostomarkkinointiin niin huomioi myös seuraavat asiat. Verkostomarkkinoinnissa on lähes kaikki materialistettu: ystävyyssuhteet, perhesiteet, lomat, työsuhteet. Kaikesta ja kaikista pyritään hyötymään rahallisesti ja liittämään jokainen ehdokas verkostoon. Mutta kuinka moni ulkopuolinen haluaa todella vastaanottaa vieraita, jotka tulevat kauppaamaan heille tavaraa tai tuotetta, mitä he eivät välttämättä tarvitse eivätkä halua ostaa? Mieluummin he ottaisivat vaikka vastaan Jeesuksesta todistavia uskovaisia: heillä on sentään itsensä Jumalan suositus mukanaan! Mikä on sinun motiivisi, kun astut ”lähimmäisesi kammariin?”
Päivitetty 12.12.2000, linkit 17.2.2004