2005, päivitetty 2. toukokuuta 2007 Kirjoittanut Petteri Haipola
Tilastot 1997–2006
Amway on toiminut vuodesta 1959 lähtien. Tällä sivulla on joitakin yhtiöt jälleenmyyjien palkkioita koskevia tilastotietoja vuosilta 1997–2006.
Tilastot 2004–2006
Amwayn tilastoista näkee sen, ettei verkoston ulkopuolisia asiakkaita ole paljon, koska keskimääräinen liikevaihto on niin pieni. Liikevaihto 31.8.2005 päättyneeltä tilikaudelta oli 6,4 mrd USD, aktiivisia myyjiä oli 3,6 miljoonaa, liikevaihto/IBO oli $1777/v eli $148/kk. Tämä summa sisältää ostot omaan kotitalouteen, joten verkoston ulkopuolisille asiakkaille ei ole myyty kovinkaan paljon tuotteita: ei ainakaan yli 70 % IBOden ostoista, mikä pitäisi jäädä FTC:n sääntöjen perusteella.
Lähteet
- Teemu Mäntynen, Pyramidisivut, All we do is buy from ourselves and find others who do the same. (englanniksi)
- Amway.fi, Mikä on Amway? Amwayn historia 31.8.2005 päättyneeseen tilikauteen asti.
- http://www.mlm-thetruth.com/ftc_blunder.htm Jon Taylor, Opportunity Lost: the Legacy of the Amway Ruling, 2004. (englanniksi)
Tilastot 2003
Lähde: Amway tilastotietoa
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/tyypillinen/amway_tilastot.htm
1. 67.8% of IBOs who registered in 2003, did not renew in 2004.
– 67,8% Itsenäisistä Liikkeenharjoittajista (ILH) jotka liittyivät vuonna 2003 ei uusinut sopimusta vuonna 2004
2. The average IBO had just 0.23 members and clients registered
– Keskiverto ILH:n alalinjaan rekisteröitiin 0,23 jäsentä ja asiakasta
3. Only 18.4% of IBOs registered even one person.
– Vain 18,4 % ILH:sta rekisteröi edes yhden henkilön.
4. The average IBO had 38.5 PV/month. (100PV is shown in the plan)
– Keskiverto ILH:lla oli 38.5 PV/kuukausi. (100PV näytetään suunnitelmassa/ palkkiojärjestelmässä malliesimerkkinä)
– jne.
Amway on tilastojen lähde:
http://www.amquix.info/images/quixtar_stats2002.jpg
Lopettaneiden määrä
Quixtarin (Pohjois-Amerikan Amway) IBOden (ILH) lopettamisprosentit vuonna 2003.
- 50 % kaikista ILH:sta lopettaa alle vuodessa (olleet mukana vuoden tai kauemmin)
- 68 % uusista IBOsta lopettaa vuodessa
- Tästä voimme päätellä, että 99 % lopettaa muutamassa vuodessa.
Lähde Amway itse:
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/quixtar_stats2002.jpg
Syy lopettamiseen on se, että myyjät pitävät toimintaa huonosti kannattavana, he häviävät rahaa tai kokevat työn moraalittomana. Miksi kukaan lopettaisi kannattavan bisneksen, mistä saa passiivisia tuloja?
Tilastot 2001
Robert L. Fitzpatrickin tekemän tutkimuksen tietoja Amwayn jälleenmyyjien pakkioista vuodelta 2001:
- Tutkimuksessa oli mukana 454 000 osallistujan palkkiot.
- Noin 154 000 ei saanut lainkaan bonuksia (noin 34 %).
- 99,4 % kaikista osallistujista sai keskimäärin 13,41 $ viikossa (58,11 $/kk), mistä summasta ei ole vähennetty kuluja eikä turhia ja ylihintaisia tuoteostoja. Keskimääräiset palkkiot ovat olleet vähemmän kuin liiketoiminnan kulut. Tämä tarkoittaa sitä, että yli 99 % häviää rahaa, koska pyramidin huipulla olevat saavat palkkioita ja alimmilla tasoilla on nämä 99,4 %, jotka saivat vain 58,11 $ kuukaudessa.
- Noin 452 000 osallistujaa 455 000 osallistujasta ovat pyramidin pohjalla häviäjän asemassa. Puolet eli 50 prosenttia heistä lopettaa toiminnan joka vuosi ja heidät korvataan uusilla häviäjillä.
- Ylimmillä tasoilla olevat 0,6 % (1/200) osallistujasta saa kaikista palkkioista 24 %. Tämä tarkoittaa sitä, että keskipalkkiot tälle ryhmälle ovat 700 $ viikossa eli yli 3000 $ kuukaudessa. Kun tästä vähennetään turhat ja ylihintaiset tuoteostot, verot ja toiminnan kaikki kulut, oli myös tässä ryhmässä niitä, jotka eivät tee voittoa. Alle yksi kymmenestätuhannesta osallistujasta (1/10 000) oli timanttitasolla.
Lähde
- http://www.falseprofits.com/MythofMLMIncome.doc.pdf
Robert L Fitzpatrick, The Myth of Income Opportunity in Multi-Level Marketing, Amway/Quixtar Data and Analysis, ss.38–39, 2005.
Tilasto 1997
Lähde: Amway tilastot (John Hoagland)
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/tyypillinen/amway_mahdollisuus.htm
- – Yli 99,18 % EI pätevöitynyt edes Direct (1.) tason jälleenmyyjiksi. (0,82 % pätevöityi bonuksen arvoisesti)
- – 0.01394% KAIKISTA jälleenmyyjistä on Timanttitason jälleenmyyjiä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että 99.98606% (tai 99.986% tai 99.99%) KAIKISTA jälleenmyyjistä EIVÄT ole Timantti-tason jälleenmyyjiä. (Mistä sait päähäsi, että sinä olisit yksi heistä? 5/35 000 yleni timantiksi v. 1997 tilastojen mukaan)
- – 41 % oli ”aktiivisia” eli 59 % ei ollut aktiivisia
- – 8-10 tuntia viikossa EI riitä tuottavan bisneksen rakentamiseen, (eikä suurempikaan tuntimäärä) hommaa on lähes mahdotonta tehdä VAIN 8-10 viikossa ja saada bisnes kannattamaan 2-5 vuoden suunnitelman mukaiselle tasolle
- – Informaatio-tulva ”kyllästyttää” markkinat, lähes jokainen ihminen on kuullut Amwaysta jotakin niissä maissa, missä se toimii. Informaatio on usein kielteistä, jopa useammin kielteistä kuin positiivista. On vaikeaa myydä ideaa, kun ihmiset ovat jo valmiina varuillaan.
Media
Amway NBC Datelinen ohjelmassa 7.5.2004
- Chris Hansen, In pursuit of the almighty dollar, 7. toukokuuta 2004. NBC-TV Dateline, USA. (engl.)
- NBC televisiokanavan kotisivu.http://dateline.msnbc.com
- Ohjelman käsikirjoitus.http://www.msnbc.msn.com/id/4375477/
- Ohjelman katseluversio, pituus 21:38 min. http://cpserverp4.com/bo/dateline_quixtar.wmv
Muualla:
Petteri Haipola, 2005, päivitetty 2. toukokuuta 2007