– usein esitetyt kysymykset
FAQ-SIVUN SISÄLTÖ:
Mitä mieltä olet TÄSTÄ (laita tähän firman nimi) VM-firmasta?
Me emme jäljitä VM-firmoja, jotka ovat tänään pinnalla.
Uusia VM-firmoja pompahtaa esiin kuin vieteriukkoja kaiken aikaa. Niinpä meidän asiamme on yleinen taistelu VM:n menettelytapaa vastaan.
Artikkelissa, tarkoituksemme on yksinkertaisesti huutaa ilmoille, että VM-keisarilla ”EI OLE VAATTEITA”. Niille, joilla on kyky ”napata tästä piristävä kuva”, sen pitäisi riittää. Ei ole enää välttämätöntä näyttää, että keisarin pilissä on näppyjä. Mies on ilkosen alasti, huudettakoon se ääneen. Kun tämä on kerran nähty, niin tiettyjen firmojen tai verkostomarkkinoijien kritisoiminen tuntuu tarpeettomalta.
Ja ellemme ole oikeassa, elleivät yleistyksemme ole tarkkoja, sitten me olemme vain tavallisia idiootteja. Se, että sanomme keisarin olevan alasti – ellei hän ole sitä – ei tee häntä alastomaksi.
Arvostele itse. Pitävätkö esitetyt näkökohdat yhtä todellisuuden kanssa vai eivät?
Tällä uudella VM-firmalla on todella erinomainen uudenlainen lähestymistapa… Minulle on kerrottu ettei se itse asiassa ole ollenkaan VM:ia, vaan verkosto-sekahajoitus-matrix-alalinja-toimintaa (tai jotain sellaista)…
Tunnetko vanhan tarinan aasista, joka tahtoi olla hevonen? Se suoriutui osastaan melko hyvin aina siihen asti, kunnes se innostui jostakin ja sen suusta pääsi nolostuttava ”IIHAA”.
Mistä temppuilu? Miksi pukea VM joksikin muuksi kuin mitä se on?
Verkostomarkkinoijat eivät tee silmänkääntötemppuja ainoastaan sanavalinnoilla, joilla he yrittävät peittää laitonta pyramidi-luonnetta värväystoiminnassaan, vaan he koettavat alussa tuotetta myydessään myös monesti salata sen tosiasian, että he ovat verkostomarkkinointifirma. Enemmän motiiveista ja tarpeesta tämän tekemiseen alempana tällä sivulla – ellei se ole vielä tullut selväksi pääartikkelista.
Eikö VM olekin erinomainen tapa aloittaa toiminta yrittäjänä?
Ei. Syyt tähän on yksilöity artikkelissa.
Kirjoittajan huomautus: kun luet tätä, ja jotkut kysymykset tuntuvat sinusta saman asian toistolta ja vakuuttelut loppuun kuluneilta, niin kuvittele miltä meistä tuntuu lukea läpi päivittäistä postiamme!
Tahdon alkaa yrittäjäksi ja näen VM:n vähäriskiseksi tavaksi tehdä niin. Etkö ole samaa mieltä, että VM on hieno mahdollisuus pienten yritysten perustamiseksi?
Ei.
Eikö siinä ole tarpeeksi syytä ohjata selville vesille pois VM:sta, että yleinen mielipide sitä kohtaan on YLITSEVUOTAVAN negatiivinen – vaikkei siinä olisikaan mitään vikaa? (mutta siinä on, minun mielestäni)
Yritysmaailmassa pärjääminen on jo muutoinkin riittävän vaikeaa, miksi siis sitoa VM:n rasite ikeeksi niskaasi?
Jos juokset kilpaa Olympialaisissa, niin teet sen voittaaksesi. Et lähtisi radalle ketju ja rautapallo jalkaasi sidottuna. Miksi lähteä mukaan MIHINKÄÄN bisnekseen… ja kuljettaa VM:n selvästi havaittavaa negatiivisuutta kahleena jalassaan?
Koska on vain vähän ihmisiä, jotka eivät ole vielä joutuneet VM-huiputusyrityksen kohteeksi, niin miksi sinä haluaisit lamaannuttaa itsesi sillä, mitä minä kutsun ”VM:n lemuksi”. VM-huijaus on kulkenut omaa rataansa ja useimmat ihmiset voivat tunnistaa sen hajusta. [Enemmän tästä myöhemmin.]
Tämä ei ole mikään salaisuus. Aktiiviset verkostomarkkinoijat tuntevat tämän ongelman aivan liian hyvin. Tästä syystä ne, jotka yrittävät sinnikkäästi saada tämän väärän markkinointisysteemin ”toimimaan” (yrittävät käyttää hyväksi useampia ihmisiä) tekevät parhaansa hämärtääkseen laittoman pyramidiluonteen niin kauan kuin mahdollista ja tekevät sen melkoisella, tarkoituksellisella viekkaudella.
Jos tätä kaikkea naamioitumista ei olisi, voisit haistaa tämän haisunäädän kilometrien päästä.
Jotkut ovat syyttäneet minua siitä, että olisin lisännyt artikkelillani VM:n jo ”tiedossa olevia ongelmia”. Mutta minä en riisunut keisaria alasti; minä vain osoitan ilmiselvän totuuden niille, jotka välittävät tietää sen.
Olen löytänyt SELLAISEN JA SELLAISEN (täytä aukkokohta) VM-firman, joka on todella hieno. Väitätkö, että KAIKKI VM-firmat ovat pyramideja? Eikö ole olemassa laillisia verkostomarkkinointifirmoja?
Miksi sinä olet sitä mieltä, että VM:ssa on yhtikäs mitään väärää?
Niin kauan kuin yhtiö on ”monitasomarkkinointia”… se on rakenteeltaan pyramidi ja siten lainvastainen; se ei voisi toimia laillisin keinoin ja on huijausta. Monet VM-firmat vähättelevät tätä kokeneesti, ja siinä laajuudessa kuin toimivat, voivat todella olla täysin rehellisiä ja eettisiä muista näkökulmista katsottuna.
Anna kun sanon sen uudelleen. Niin kauan kuin VM-yhtiö on ”monitasofirma”, (rakenteeltaan pyramidi) se on petollinen ja lainvastainen. Niin kauan kuin yhtiö markkinoi tuotteita ja palveluita (pikemminkin kuin ”unelmaa”) niin se voi olla kuten mikä tahansa yhtiö. Jotkut firmat keskittyvät enemmän tuotteiden kuin VM:n ”matemaattisen taian” myymiseen ja voivat siten välttää monia elleivät useimpia osoittamiani alaa koskevia ”vikana” olevia asioita. Toisaalta on olemassa paljon sellaisia yhtiöitä, joille tuote on pelkkä peite romahtavan pyramidin rakentamiselle.
Siten, VM-yhtiöt muodostavat koko asteikon kirjon 99-prosenttisesta laittomasta pyramidista 1 prosenttiseen pyramidiin. Mutta ollakseen monitasomarkkinointia, sen täytyy olla ainakin jossain määrin ”monitasoinen”, vaikka asiaa vähäteltäisiinkin, eikö totta?
Todella pahoja ovat ne VM:n kierot kaupustelijat, jotka pyytävät sijoittamaan heti alkuun 5-50 tuhatta USD ja sitä rataa. Nämä ovat todellinen kiusankappale ja artikkelini pääkohde.
Mutta kuitenkin jo pelkästään ajan ja maineen menettäminen palkitsemattomassa VM-firmassa myyden (kirjoita tähän tuotteen nimi) – vaikkei se olisikaan avoimesti rosvoamista – on riittävän paha. Epäonnistumisen dynamiikka on sama. Ja vaikkei sinua pyydettäisikään suoraan sijoittamaan paljon käteistä, muista että aika on rahaa.
Toivon, että artikkelini auttaisi jotensakin selvittämään, mikä verkostomarkkinoinnissa on vikana, niin että jos sinun täytyy tehdä sitä, voit välttyä näiltä ansoilta niin paljon kuin mahdollista.
Niille, jotka yrittävät uudistaa VM:ia sisäpuolelta, sanon: olen ensimmäisenä myöntämässä, että jos laitonta pyramidimaista toimintaa järjestelmällisesti kartetaan… niin jossain vaiheessa sillä ei enää ole paljon merkitystä ja monet ”mikä on vikana” -perusteluni eivät enää osu kohdalleen.
Miksi sinä olet sitä mieltä, että VM:ssa on yhtikäs mitään väärää?
Ei, en minä laske leikkiä.
Minä tosissani ihmettelen, että kuinka moni verkostomarkkinoija on ensin TODELLA lukenut artikkelini, ennen minulle kirjoittamista. Mutta ollakseni tässä kohden reilu, tämä ei ole ainoastaan verkostomarkkinoijien ongelma – netissä surffaaminen tekee pinnalliseksi, eikö vain? Sivu kaivetaan esiin, selataan nopeasti, etsitään se, mikä on olennaista ja sitten: ”luettu ja tutkittu”. Tai, ydin on löydetty ja arvatenkin vihamielinen viesti on lähetetty, joka menee hurjasti ohi maalin. Tai kysymys esitetään, mikä on käsitelty SELVÄSTI artikkelissa ja siten se kuulostaa melko höpsöltä, kuten yllä.
Koska monet lukevat sähköpostinsa väsymättömän tarkasti, toisin kuin surffatessaan, jolloin he ovat kuin flipperipallot, niin taidan tulevaisuudessa yksinkertaisesti liittää aiheeseen liittyvät pitkät tekstipaikat artikkelista – jota ei ollut luettu – sähköpostivastauksiini. Ehkäpä jossain on olemassa sellainen sähköpostiohjelma, joka vastaisi automaattisesti tällaisiin ennalta tunnistettaviin viesteihin?
Kävin nettisivullanne ja olen sitä mieltä, että sinun kannattaisi liittyä mukaan uuteen (kirjoita tähän firman nimi) VM-firmaani. Se on todella hieno. Tiedän, että olet saanut siipeesi menneisyydessä, mutta tässä on mahdollisuus tehdä itsellesi menestys. Fantastinen ”uusi” tilaisuus…
Joko äärimmäistä ylimielisyyttä, julkeutta, tai robotti, joka etsi nettijulkaisuista sanaa ”MLM”, johon liittyviin sähköpostiosoitteisiin viesti lähetetään joukkopostituksena. Näitä tulee noin parikymmentä joka päivä…
Pidän tuotteesta, jota eräs VM-firma myy. Pitäisikö minun liittyä mukaan saadakseni alennusta siitä?
Tämä on henkilökohtainen päätös, joka sinun on tehtävä itse.
Jotkut nykyaikaiset versiot ovat enemmänkin ostos-klubeja (kerhoja) kuin vakavia VM-firmoja. Koska liittymismaksu on näissä alhainen, hyväksikäyttäminen vähenee dramaattisesti, rahasta puhuttaessa. Ja ihmiset voivat edes käyttää tuotteita, jos ei muuta, vaikkakin ne ovat monille eri jälleenmyyjien tasoille maksettujen rojaltien vuoksi ylihinnoiteltuja.
Tässä olisi syytä miettiä kuinka halpamainen tämän kyseisen firman kulttuuri on puhuttaessa herjauksesta, mainostempuista, materialismista jne. ja luuletko, että vatsasi kestää sen.
Kysymys on suorasukaisesti siitä, että onko asia mielestäsi sen arvoinen, että jaksat sietää väistämättömiä juonia ja muita kyseisen VM-firman halpamaisia varustuksia, ja kaikki tämä vain saadaksesi ”alennusta” tuotteen hinnasta.
Pidän erään VM-firman tuotteista, mutta en halua liittyä siihen. Silti he jatkavat värväämistäni…
On sangen yleistä, että on erittäin vaikeaa ostaa pelkästään tuotetta verkostomarkkinoijilta. Päällekäyvällä verkostomarkkinoijalla ei ole mitään erotusta tuotteen myymisen ja sen välillä, että hän suorastaan uhkailee ja pakottaa heikompiaan anastaakseen heidän elämänsä ja toimeentulonsa. Tuotteen myymisen ja ahdistelevan värväämisen välinen ero on hämärän peitossa. Vaikka he yrittäisivätkin hillitä itseään, niin voit silti nähdä nämä tyypit kalastelemassa, silmät odottavina, toiveikkaina että sanoisit jotakin, mikä antaisi aiheen käynnistää ”mainospuhe”. Vaiennettu totuus tässä on, huolimatta päinvastaisista väitteistä, että tuote on pelkästään tekosyy myydä ”unelmaa”. Ja tässä sinä taas tulet mukaan kuvaan…
Ja tätä saaliinhimoista värväyskomediaa ei pidä jättää väliin, vaikka se olisikin törkeä loukkaus käännytettäviä ihmisiä kohtaan.
Kuvittele meneväsi ostamaan pelkästään jäätelöpalloa ja samalla jäätelön myyjä alkaisi saarnata, että sinunkin pitäisi alkaa jäätelökauppiaaksi. Kuvittele meneväsi kenkäostoksille ja samalla kengänmyyjä alkaisi saarnata sinulle, että sinun täytyisi luopua elinikäisestä kutsumuksestasi ja ”tarttua kiinni kultaisesta kenkälusikasta”. Jos protestoit tätä ylimielistä hölmöyttä, sinua sanotaan ”luuseriksi” (…niin monin sanoin) ja koko VM:n suostuttelupuhe siihen päälle. Kaikkien näiden loukkausten ja vehkeilyjen sietäminen vain sen takia, että tahdoit ostaa parin kenkiä on hiukkasen liikaa, eikö totta?
VM on yrittäjän unelma, josta sinä vain satut olemaan eri mieltä.
Yksi VM:n pääongelmista on, että se tukahduttaa yrittäjäenergiat, jotka muuten olisi voitu kanavoida voitollisesti. Se jättää jälkeensä epäonnistujia, jotka olisivat muuten voineet olla menestyksekkäitä yritysten perustajia.
Se sammuttaa yrittämisen kipinän heti alkuunsa, yhdistääkseni metaforat.
Tästä syystä se pitäisi selkeästi ja voimallisesti tuomita, sillä monet luulevat, että VM:n voi saada toimimaan (VM:n propagandan ansiosta) ja että he ovat vain ”luusereita”.
Tästä syystä minä osoitan, että VM ei voi KOSKAAN toimia kuten mainostetaan, ellet kutsu menestyksellistä hyväksikäyttämistä ja kieroa kaupustelua ”toimivaksi”.
Toivotaan, että jotkut voisivat ”saada piristävän kuvan” tästä synkästä ruumiinavauksesta ja perustaa oikeita yrityksiä ollen menestyjiä siinä.
MINÄ SATUN TIETÄMÄÄN, että olet menneisyydessä hävinnyt kaikki rahasi VM:ssa. Olet vain kiukkuinen häviäjä.
Eipäs. Väärin.
[Kirjoittajan huomio: jotakuinkin 75% kaikista VM:n vihamielisistä viesteistä sisältää tämän olettamuksen. Luulenpa että oletuksen esittäjät puhuvat tämän yhteisestä kokemuksestaan,… :-)]
Minä taistelen teoreettiselta pohjalta toimintaa vastaan. Saanko ehdottaa, että päätät, onko analyysini oikea vai väärä, etkä enää yritä arvuutella menneisyyttäni – ja arvata se täysin pieleen?
Annapa kun arvaan motivaatiosi. Olet vain katkera, koska et saanut VM:ia toimimaan. (tai kirjoita sulkuihin mikä tahansa ohi maalin menevä motivaatio).
Pitääkseni jatkossa sekopäiset arvaukset loitolla, paljastan tässä motivaationi.
Vastaus löytyy artikkelini neljännestä kohdasta. Välitän tarpeeksi noustakseni vastustamaan sitä, mikä on mielestäni väärin.
Ja jos esittämäni väittämät ovat oikeat, niin sitten VM on jossakin määrin hyväksikäyttöön perustuvaa ja epärehellistä eikä toimi. Useimmissa tapauksissa ja useimmille ihmisille se on rahan, ajan, ystävien, luotettavuuden ja elämän tuhlaamista… mistä minä (ja muut) annamme herättävän pasuunan soida varoittaaksemme ihmisiä siitä.
Siitä, että VM:ssa on myös hyviä puolia, ei ole minun tehtäväni puhua tässä kritiikissä. Kerron kaksi äärimmäistä yhdenmukaista tapausta osoittaakseni tämän logiikan typeryyden: joukkoitsemurhaan johdattaneessa Daavidin oksa -lahkon johtajassa David Koreshissa oli hyviä puolia samoin kuin Hitlerissäkin. Mutta nämä hyvät puolet eivät olleet keskeisimpiä ja tärkeimpiä asioita, vai olivatko?
Entäpä sitten Melalueca -tuotteet, (tai kirjoita sulkeisiin jokin toinen terveydenhoitotuotteen nimi) joita en voi saada MISTÄÄN MUUALTA kuin VM-firman kautta?
Mitä tulee Melaluecaan, se on hyvä esimerkki eräänlaisesta VM:n ”ostoskerhosta”; tuskinpa niin iso juttu, että se tarvitsisi tällaisen tulivoiman.
Mitä tulee lääkkeenomaisten tuotteiden myymiseen VM:n kautta, niin meillä on ehkäpä vielä vakavampi ongelma kohdattavana kuin vain rahojen menettäminen. Sillä meidän pitäisi olla epäileviä ”tautivaikutusten” suhteen jokaisen tällä tavoin markkinoidun tuotteen kohdalla. [Voi anteeksi, tarkoitin sanoa ”terveysvaikutusten”, ei tautivaikutusten. ;-)]
Olin jo varhaisessa vaiheessa päättänyt, etten ottaisi tavaksi käyttää monia esimerkkejä, (lisää tästä tuonnempana) mutta en voi vastustaa tätä tässä.
Eräs ystävämme seurakunnasta oli menossa Melalueca -kokoukseen yhtenä iltana ja kysyi etukäteen mielipidettämme asiasta. Kerroin hänelle suullisesti yhteenvedon artikkelista ja keskityin eri toten tällaisille markkinointimenetelmille luonteenomaiseen liioitteluun ja siihen liittyviin terveysriskeihin, ja kerroin hänelle vielä muutaman kauhutarinan todistukseksi. Seuraavana yönä noin kahden aikaan hän soitti meille paniikissa ja huusi ”OLEN SOKEA, OLEN SOKEA,” ja niin riensimme hänen asunnolleen. Paikka haisi kuin myrkkyjätteiden kaatopaikka, joten laitoimme pyyhkeitä kasvoillemme ja pelastimme hänet ja hänen 3-vuotiaan poikansa talosta. Se mitä oli tapahtunut, oli, että hän oli kuullut kokouksessa, että olisi hyvä idea panna ainetta höyrystimeen, koska siinä oli ”antiseptisiä ominaisuuksia”. Hän teki niin kuvatuin seurauksin. Hänen ”ystävänsä”, joka oli neuvonut häntä siihen, kokeili samaa sinä iltana (sai jopa itsensä vakuutetuksi siitä, että se oli hyvä idea) ja päätyi sairaalaan, silmät ”monitasoisesti” palaneina.
Emme voi syyttää Melaluecaa tai tuotetta tästä typeryydestä; sitä ei ollut koskaan tarkoitettu sellaiseen käyttöön. Mutta voimme syyttää tautista markkina”suunnitelmaa”, joka oli tuomittu aiheuttamaan tämän tai pahempaakin.
Miten Amway, Melalueca tai mikään VM:n tavarantoimittaja voisi ennakoida, mitä sanotaan seuraavaksi kokouksessa voidakseen torjua sen? Se on mahdotonta. Ainoa tehtävissä oleva asia on nopeasti siivota väistämättömät sotkut tosiasioiden jo tapahduttua.
Niin, samalla kun hyviä terveydenhoitotuotteita VOIDAAN myydä VM-yhtiöiden kautta, olkoon ostaja varuillaan sen suhteen, mitä on kokouksessa kuullut, että mitä aineiden pitäisi tehdä ja miten tuotteita käytetään. Ja eikö meidän pitäisi olla epäileviä siksi, etteivät VM:ssa myydyt tuotteet ehkä menisikään kaupaksi mitään muuta kautta?
Aiotko uskoa sen, mitä kuulit sellaisessa kokouksessa? Aiotko riskeerata elämäsi?
Ja miksei tätä tuotetta myydä ”kovilla” markkinoilla, jos se kerran todella on niin hieno? Miksi mikään yhtiö, jolla olisi todennettavissa oleva erinomainen terveydenhoitotuote, hapuilisi maineensa tahranneen ja epäilyttävän markkinointistrategian kanssa kuten VM? Ehkäpä tämä on ainoa paikka myydä tätä tuotetta… tai esittää näitä väitteitä?
Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki VM:n kautta myytävät terveydenhoitotuotteet olisivat hölnpölyä. Nämä ovat vain kysymyksiä, jotka täytyy tehdä – ja joihin pitää saada vastaukset!
Miksi tuomitset koko VM:n tekniikan etkä vain todella pahoja VM-firmoja?
Olen vakuuttunut siitä, että kaikissa VM-firmoissa on vakavia vikoja. Saatat olla eri mieltä, kuten monet ovatkin, mutta tämä on harkittu mielipiteeni. Ja uskon, kuten yllä on mainittu, että näiden asioiden esille tuomisella on merkitystä.
Minun lähtökohtani on, että VM on pohjimmiltaan vääryyttä. Vaikka jotkut VM-firmat ovat pahempia kuin toiset, niin yleisesti ottaen niissä kaikissa on samat epäonnistumisen tekijät. Nämä tekijät voidaan osoittaa yksityiskohtaisesti ja niin on tehtykin.
Niin muodoin, osoittamalla VM:n yleisiä ongelmia, minua ei voida syyttää jonkin tietyn yhtiön kimppuun käymisestä, mistä on tiettyjä filosofisia ja lain näkökulmasta katsottuja etuja, jos pysyt mukana ajatuksenjuoksussani.
Olennaisesti se mitä olen yksityiskohtaisesti käsitellyt, ovat moraaliset ja eettiset aiheet, jotka ylittävät merkitykseltään jonkin tietyn VM-firman ”tyylin” käsittelemisen. Jos olen osunut oikeaan…
Esimerkiksi, on olemassa ilkeitä ja kilttejä pankkirosvoja; niitä, joilla on vesipyssy tungettuna takintaskuun ja niitä, jotka käyttävät Kalashnikovia salailematta aikeitaan; on niitä, jotka varastavat muutaman dollarin ja niitä, jotka vievät miljoonia; niitä, jotka hyökkäävät toistuvasti ja niitä, jotka oppivat yhdestä epäonnistumisesta.
Mitä tällä on tekemistä sen asian kanssa, onko pankkiryöstö oikein vai väärin?
Ei mitään.
Pankkiryöstö on moraalitonta… riippumatta tyylistä, tekniikasta, tavoista tai muista tunnelmallisista seikoista, niin mielenkiintoista kuin niistä voi ollakin keskustella.
Näetkö asian? Jos juttu on jo itsessään väärin, KUINKA – tai edes MIKSI – sen teet, se ei todellakaan ole pääkohta, eihän?
Mitä jos saisit kiinni pankkirosvon tuoreeltaan itse teosta, ja hän perustelisi tekonsa oikeutusta sanomalla ”minähän tarvitsin vain vähän lisää rahaa.” No, se on itsestään selvää; kyse onkin nyt siitä, että tämä on lainvastainen TAPA hankkia rahaa.
Ja tämähän pitäisi tuoda esille, eikö?
Tai ajattele, että pankkirosvo panisi tämän tekosyyn vieläkin paremmaksi: ”Mitä vikaa siinä on, että haluan ansaita vähän lisää rahaa perheelleni?” Ääh, öh… no, ei tietysti mitään. Eihän tämä tietenkään ole pääkohta, vai onko? Ongelma muodostuu siitä, MITEN sinä hankit rahaa…
Väitätko, että VM on kultti???
Kultteja pidetään yleisesti uskonnollisina ja VM on bisneksen tekemistä. Koska näillä on erilaiset tavoitteet, (Jumala ja raha) niin kaikenlainen ”kultti”-sanan käyttö on asian sivuitse menevää ja tyhmää. Kuitenkin, VM:n ja kulttien tekniikassa on monia yhtäläisyyksiä, jotka ovat melko selviä. En ole ainoa, joka on huomannut tämän.
VM näyttää edellyttävän koko elämän vaativaa päätöstä, jotta sen voisi saada toimimaan.
Minusta tuntuu oudolta, että VM:lla on monilla tavoin enemmän vaikutusvaltaa kuin uskonnolla ihmisten elämään: se herättää enemmän intohimoa, puolustautumista ja voimavaroja niissä, jotka tahtovat harjoittaa sitä.
Tämän lisäksi, huomaa se jyrkkä sitoutuminen ja kuuliaisuus, jota VM-”apostolit” vaativat ja kuinka monet ihmiset todella yrittävät kiihkeästi seurata heitä.
Kun VM:n ”pillipiipari” alkaa soittaa huiluaan, niin ihmiset muuttuvat soittoa seuraaviksi sopuleiksi: siltä ainakin näyttää.
Jos olet sitä mieltä, että liioittelen tätä asiaa, niin ajattele sitä kuinka usein ja missä mittakaavassa voimallinen ”uskonto” tai uusi kultti saa ihmiset temmattua mukaansa; muuttamaan käyttäytymistään, ajattelutapaansa, ystäväpiiriään ja elämäntapaansa? Jos ihmiset olisivat lähestulkoonkaan näin uskollisia, tottelevaisia ja innokkaita seurakunnissaan, niin maailmamme olisi hyvin erilainen paikka asua.
Ja kun tällainen jyrkkä oppisuuntaus ja käytöksen muutokset puetaan kaunistellen VM:n pukuun, niin ihmiset hylkäävät sen, mihin olivat kauan uskoneet, mitä olivat unelmoineet ja mitä varten olivat kovasti tehneet töitä koko elämänsä… ja kaikki tämä vain, jotta saataisiin jahdata vaikeasti löydettävää kultaruukkua VM:n sateenkaaren toisessa päässä. Miten näin voi tapahtua järkeville ihmisille?
Houkutus – ja lopputulos – ovat järjettömät, jos pysähdyt ajattelemaan sitä. Täytyy ihan ajatella, onko tässä jotakin henkivaltojen juttuja kyseessä, vaikkei sitä uskonnoksi sanotakaan. Millainen ihminen antaisi muusta syystä niin paljon elämästään jonkin asian puolesta – ilman huolellista harkintaa – kun taloudellisetkin verukkeet ovat näin kehnot?
VM:n seireeneillä näyttää olevan aivan erityistä musiikkia, joka johtaa ihmisiä murskaavia kallioita kohden.
Tähän samaan tyyliin ajatellen, kuinka usein näet ihmisten piittaamattomasti hylkäävän pitkäaikaiset eettiset normit ja arvot vain ”vähäisten lisäansioiden takia”? Tarkoitan sitä, että myös prostituoidut voivat ansaita vähän lisätuloja samoin kuin taparikolliset varkaat ja näpistelijät, mutta onko näillä suurta vetoa keskiluokkaisiin ihmisiin? Silti kun VM:n keinotekoista porkkanaa heilutetaan nenien edessä, niin monet muutoin järkevät, selväpäiset ihmiset hylkäävät aiemman elämänsä ja ryhtyvät harjoittaa selvästi epämoraalista toimintaa. Kuinka usein näet tällaista tapahtuvan muualla todellisessa elämässä? Eikö tämä ilmiö ole tavattoman poikkeuksellinen?
VM:n unelmansepittäjä näyttää olevan voimallinen lumousten taikoja.
Miksi olet niin NEGATIIVINEN? Etkö voi sanoa MITÄÄN hyvää VM:sta?
Oletko pannut merkille artikkelini otsikon?
Artikkelini ei ole tarkoitus olla puolueeton selonteko vaan kritiikki, aivan kuten otsikko huutaa ilmoille. Tämä on tarkkaan kohdennettu tutkielma siitä, mikä on vikana monitasomarkkinoinnissa.
Varmaankin on olemassa myös ”hyviä puolia”, mutta nämä eivät kuuluneet artikkelini piiriin, paitsi, ollakseni rehellinen, että jätin ne huomiotta, kun toin esille tiettyjä näkökohtia.
Ruohikkopalossa on myös hyviä puolia. Mutta silti meidän tulee yrittää sammuttaa sellainen, kun se raivoaa kohti naapureitamme, eikö? Tai… pitäisikö meidän jäädä ylistämään ruohikkopalon hyviä vaikutuksia samalla, kun ystäviemme talot ovat tuhoutumassa? Mitä mieltä olet?
Miksi juttusi on niin yleinen? Artikkelistasi puuttuu FAKTOJA! Missä ovat LÄHTEESI?
Tämä oli tarkoituksellista. Saatat olla asiasta eri mieltä, ja kritiikkisi voi olla paikallaan, mutta se oli tarkoituksellista.
Nämä olivat järjelliset perusteluni. Jos ”keisarilla” ei ole mitään muuta yllään kuin luottamus räätäleihinsä, niin yksinkertaisesti osoittamalla, että ”Hän on alasti, senkin hölmöt!” tekee lopun viisastelusta. Tajusitko?
Kuten sanonta kuuluu, ”puhu viisaalle, niin saat tietoa lisää”.
Kirjoitin artikkelin vuonna 1990, ja sain sitten tämän yleisen idean, palasin takaisin sen kimppuun ja tyhjensin sen kaikista yksityiskohdista, mistä vain pystyin. Joitakin yhtiöiden nimiä, tapauksia, jne. jäi jäljelle, koska en hennonut poistaa niitä. Kokonaisuudessaan, sittenkin, olin aika ylpeä itsestäni.
Ajattele asiaa tältä kantilta: jos ”keisarilla” ei ole vaatteita, ja jos vielä senkään jälkeen jotkut ihmiset eivät ”näe sitä”, kun päivänselvä asia on huudettu julki, … niin luuletko, että lisäfaktoista, luvuista, kaavioista, lähteistä, suosituskirjeistä, puoltolausunnoista, todistuksista tai tarkennuksista olisi mitään apua?
Toivottavasti huomaat mitä tarkoitan. Miksi ylitodistaa mitään muutenkaan? Poistamalla yksityiskohdat, (ainakin useimmat) poistan samalla puolustukselta perusrakenteen ja sillä tavoin toivon olevani vakuuttavampi YLEISELLÄ TASOLLA kaikkea VM:ia koskien.
Jos tarkoitat lähteillä sitä, että mistä ”minulla on kaikki tämä”, niin luultavasti 98 % alkuperäisestä aineistosta on peräisin suorista havainnoistani. Niinpä ei ole olemassa mitään lähteitä. Mielleyhtymät, ideat ja mielipiteet ovat minun.
Kysymys kuuluu sitten, kuvaanko oikealla tapaa VM:n todellisuutta? Ovatko yleistykseni tarkkoja esityksiä siitä, mitä VM:ssa todella tapahtuu?
Jos et ole menettänyt rahaa VM:ssa, niin miksi kenenkään pitäisi kuunnella SINUA?
Ehkäpä pari yksinkertaista esimerkkiä riittää kertomaan miksi.
Oletetaan että tulisit meille kotiin kylään ja KIELTÄISIN sinua juomasta hyllyllä olevasta myrkkypullosta, jonka etiketti on epäselvä. No, sinua neuvottaisiin väärin, jos kehotettaisiin jättämään varoitukseni huomiotta sillä perusteella, että en ole itse koskaan juonut ainetta.
Jos lääkäri kertoo sinulle, että tupakointi vaarantaa terveytesi, jätätkö hänen neuvonsa huomiotta sillä perusteella ettei hän itse ole koskaan polttanut?
Tällainen neuvominen pitää arvioida sillä perusteella onko se totta vai ei.
Jos tutkielmassani siitä, mikä on vikana verkostomarkkinoinnissa, on yhtään totuudenmukaisuutta, niin ajatukset takertuvat sinuun kiinni. Kokeile vaikka, ne vainoavat sinua. Totuus, kun se on kerran paljastettu, jättää jälkensä omaantuntoon jopa paatuneimmassa mielessä. Jos näin ei tapahdu, niin nämä ajatukset katoavat aivan kuten kaikki pelkät mielipiteet.
Anna ajan ja kokemuksen olla testaajana….
Kaikki mitä ihmiset tarvitsevat saadakseen VM:n toimimaan on vain hyvä koulutus ja päättäväisyys. Menestys on kiinni yksilöstä…
Tässä sitä taas ollaan….
Jos ihmiset juoksevat pää edellä tiiliseinään, pitäisikö meidän rohkaista heitä tekemään sama uudestaan suuremmalla päättäväisyydellä ja kertoa heille, että ”menestys on kiinni yksilöstä” ja ohjata heidän ensiavussa sidotut päänsä takaisin tiiliä kohti, vai pitäisikö meidän ennemmin ohjata heidät juoksemaan avoimella pellolla. Toki, he voivat kaatua siellä kiveen, mutta heidän ”mahdollisuutensa” menestyä kasvavat lähes nollasta jonnekin melkeinpä toivoa herättävän rajamaille.
VM on vain uusi muoto franchising-yrittämisestä, joka herätti ristiriitaisia tunteita sen syntyaikana, mutta on nyt vakiintunutta yritystoimintaa. Eikö VM:ia hyväksytä tulevaisuudessa samalla tavoin?
Franchising on paljolti erilaista kuin VM, koska siinä kyseiseltä yhtiöltä ostetaan jokin suojattu markkina. Tämä on osa siitä, mistä sinä maksat, kun sijoitat franchise-toimintaan: oikeuden markkinoida näille asiakkaille tai tällä alueella, tällä tapaa, tai miten vain.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö olisi ulkopuolista kilpailua, vaan että sijoitustasi vastaan yhtiö ja sinä sovitte etujesi suojelemisesta franchise-toiminnassa – ja yhtiön etujen – kun myyt tuotteita tällä alueella, näille asiakkaille tai tällä tavalla, jne., niin ettei sinulta avoimesti myydä yritysmahdollisuuttasi muille saman ketjun yrittäjille. Ja tämä ”oikeus markkinoihin” on sovittu etukäteen ”franchise”-sopimuksella.
VM on lähes vastakohta tälle. VM on avoin juoni värvätä liikaa kilpailijoita takapihallesi. Tosiasiassa SINUN jopa oletetaan myötävaikuttavan oma kuolemisesi! Emme taaskaan puhu muiden yhtiöiden tuomasta kilpailusta, mikä on selviö, vaan oma VM-yhtiösi avoimesti ja pahoittelematta pyrkii tuhoamaan yrityksesi, koska se on suunniteltu tekemään niin.
Toinen AVAIN eroavaisuuteen on, että kun ihmiset ostavat franchise-yrityksiä, niin he ostavat firman nimen mukana liikearvon, joka on oletettavasti jonkin arvoinen. VM:ssa, pelkästään sen takia, että kyseessä on VM, yhtiön pitäisi maksaa sinulle liittymisestä, koska ikeenä mukana kulkeva alan yleisesti negatiivinen maine on rasite ja voidaan katsoa ainoastaan olevan valtava haitta pientä yritystä perustettaessa.
Niputat sellaiset VM-firmat, jotka harjoittavat laitonta ”rahat-heti-pois kiskontaa”, samaan nippuun yhdessä hienon VM-(kirjoita tähän yhtiön nimi)n kanssa, johon minä kuulun. Kuinka sinä USKALLAT laskea minut näiden konnien joukkoon!
Sinä siis tunnustat, että rahat-heti-pois kiskonta on selvästikin tähdenlentojärjestelmä ja siten moraalisesti tuomittava ja paha…
Mutta ryöstön pitkittäminen jatkoajalle, onko se mikään ratkaisu? Eikö ole aivan yhtä paha, jos myydään väärää pyramidi-unelmaa, ehkäpä vielä pahempaa?
Eikö tämä ole kiinalaisten vesikidutus-menetelmä? (Kiinalaisilla on ollut muinoin kidutusmenetelmä, jossa he sitoivat vangin kiinni paikkaan, jossa vesipisaroita tippui hänen päähänsä. Vanki ei pystynyt liikkumaan eikä väistämään pisaroita. Tässä kidutusmuodossa vesipisarat alkavat vähitellen tuntua kuin moukarin iskuilta päähän ja vangista tulee mielipuolinen odottaessaan aina uutta pisaraa. suom. huom.)
Se mitä tarkoitan, on että jos jonkun täytyy jatkaa ihmisten hyväksikäyttämistä tässä VM-järjestelmän ”bisneksessä”, niin he voisivat aivan yhtä hyvin keikata uhrinsa heti ja juosta karkuun kuin venyttää väärinkäyttöä. Ota mitä tahdot ja näytä värisi varhaisessa vaiheessa. Miksi saada ihmisistä tuntumaan vielä pahemmalta, kun he menettävät sekä rahansa että aikansa?
Henkilökohtaisesti toivoisin, että minut pysäytettäisiin ja ryöstettäisiin nopeasti aseen kanssa, mieluummin kuin että minut kaapattaisiin, aivopestäisiin ja kidutettaisiin kuukausia loppua kohden.
Joten älä ole niin ankara rahat-heti-pois joukoillesi. He saattavat olla kiltimpiä kuin sinä pitkässä juoksussa.
Niin kauan kuin VM on rakenteeltaan pyramidi, se EI voi KOSKAAN toimia, edes teoriassa. Kun tiedostat tämän, niin sillä ei todellakaan ole enää paljon merkitystä, kuinka kauan jatkat prosessia – vai onko?
Miksi et voi nähdä VM:ia TILAISUUTENA työttömille? Mikä ero on VM:n ja minkä tahansa pienen yrityksen välillä?
Väsyn vastaamaan kysymyksiin, joiden pitäisi olla selvitetty artikkelin perusteella. Mutta siltä varalta, etten olisikaan ollut niin selväsanainen kuin ajattelin tämän asian suhteen, niin otetaanpa VIELÄ YKSI lähestymistapa…
Kuvittele olevasi teini-ikäinen ostoskeskuksessa ja etsiväsi ”tilaisuutta” päästä töihin. Näet vaatekaupan, jossa lukee ”työtä tarjolla”. Kävelet sisään ja pyydät hakukaavaketta ja kysyt kuinka paljon ”työstä” maksetaan palkkaa, ja sinua pyydetään odottamaan erittäin pitkässä jonossa, joka ulottuu liikkeen ovelle ja ostoskeskuksen käytävälle asti. Samalla kun seisot jonossa huomaat tietyn hajun, eräänlaisen lemun. Ehkäpä juuri tästä syystä liikkeeseen kävelee vain erittäin harvoja asiakkaita, jos ollenkaan: ainoastaan hermostuneet työnhakijat menevät sinne.
Kun pääset jonon keulille, sinulle kerrotaan, että ”työ” onkin itse asiassa ”yritys”, johon liittymisestä SINUN pitää maksaa. Jos maksat mukavalle rouvalle tiskin takana, (täällä näyttää olevan enemmän värväystiskejä kuin vaatehyllyjä) niin sitten voit myydä hienoja tuotteita, joita heillä on näytillä. Mutta sinun täytyy ostaa oma varastosi sen lisäksi, että maksat ”työhönottamisestasi”. Ja MIKÄ TÄRKEINTÄ, sinulle kerrotaan, että menestyäksesi sinun täytyy tehdä samaa kuin hän, eli värvätä muita saadakseen heidät ”menestymään” samalla tapaa.
Teet laskutoimituksesi, paljonko vaatteiden myynnistä saa voittoa, ja… todellakaan tuotteiden myyminen ei mitä luultavimmin riitä edes minimipalkan saamiseksi, ja tämän lisäksi… kaikki nämä muutkin ihmiset ovat samassa jonossa. Käy ilmi, että voitto tuleekin siitä, että löydät muita, jotka maksavat samoin kuin sinä ”tullakseen palkatuksi” tähän ”alkuvaiheen” tilaisuuteen.
Sinun pitäisi perustaa samanlainen kauppa seinänaapuriin, sinulle kerrotaan.
Kävelet pois sekaisin miettein ja ohitat pitkän jonon, kun sinuun iskee ajatus, että kaikki nämä monet ihmiset tulevat yrittämään värvätä VIELÄ LISÄÄ IHMISIÄ geometrisesti laajentuen, kaikki perustaakseen kaupan ”seinänaapuriin”.
Mitä mieltä olet: hyvä tilaisuus?
Jos tällainen järjetön vaate”myymälä” TODELLA ilmestyisi paikalliseen ostoskeskukseen, etkö todellakaan näkisi eroa sen ja muiden yritysten välillä: tapa millä he ottavat töihin, todennäköisyys markkinoiden kyllästymiselle, jne.?
Voiko ”menestyksen” saavuttaa ”värväämällä” kyltymättömästi kilpailijoita? Kuinka tämä voisi mitenkään olla kestävää?
VM-firmassa ei tietystikään ole mitään ostoskeskusta tai jonoa – vain mukavia kokouksia kodeissa; kummallinen lounas ”ystävän” kanssa; seminaari hotellissa – niin ettet voi nähdä järjettömän jonon muodostuvan niistä, joiden kanssa joudut ”kilpailemaan” saadaksesi vielä enemmän värvättyjä.
Hieno tilaisuus, häh?
Edes teini-ikäinen ei lankeaisi näin hulluun ideaan… Luota nenääsi!
Eivätkö ”todellisen maailman” organisaatiokaaviot ole muodoltaan pyramideja?
Kyllä, ja niin on myös tämän lapsen lelu tässä lattialla. Toivottavasti et tarkoita, että kaikki asiat, joilla on jotain samankaltaisuutta ulkonäössä ovat samoja?
Pyramidihuijauksissa muoto ei ole ongelmana, minkä puolustuksen taakse jotkut VM:n typerykset ovat petollisesti yrittäneet paeta.
Ongelma ei ole kolmioissa vaan toimintatavoissa ja niihin viitataan yhdenmukaisesti termillä ”pyramidi”. Mutta muoto ei ole ongelma vaan pikemminkin se, että pyramidihuijauksissa organisaatio on laadittu laajentumaan eksponentiaalisesti ilman pysäytyskeinoa tai mahdollisuutta kasvunrajoitukseen, aivan kuten laittomissa bisneksissä. ”Pyramidihuijaukset” ovat siten petosta.
Fugi Saito on kirjoittanut kolmannen version artikkelista ”What’s Wrong With What’s Wrong With Multi-Level Marketing”. Johtuen Fugin jatkuneesta asiantuntevasta kritiikistä, olen muunnellut artikkelini monia yksityiskohtia.
Fugin perustelu, saanen tiivistää, on se, että jos ”Suuri Myytti” (rikastu nopeasti -järjestelmä) riisutaan sädekehästään ja lähetetään matkoihinsa, niin sitten VM:ia voidaan harjoittaa paljolti kuten tavallista liikeyritystä. Koska Fugi (ja monet hänen kaltaisensa) yrittävät vilpittömästi ja kovasti vapauttaa VM:n sen syyllisyydestä, niin voinet ymmärtää, miksi he pitävät minua ”vastarannan kiiskenä”, lievästi sanoen. Heidän mielestään minä jatkuvasti yleistän kaavamaisia käsityksiä.
Lukijan täytyy arvioida onko tutkielmani VM-toimialasta tarkka ja paikkansa pitävä; jos ”kenkä sopii jalkaan”, niin sanoakseni. Olenko maalannut liian leveällä siveltimellä? Vai olenko paneutunut tarkasti perusasioihin ja ollut avarakatseisen reilu kaikessa muussa? Fugi ajattelee selvästi, että olen puhunut ylisanoja ja liioitellut tätä asiaa.
Siinä me olemme Fugin kanssa täydelleen yhtä mieltä, että hälvennämme usvan pois ”Suuren Myytin” ympäriltä, mitä nimeä hän asiasta käyttää. (The Big Myth) Jos ihmiset ottavat Fugin neuvoista vaarin ja todella markkinoivat itsenäisesti tuotteita eivätkä myy rahan ansaitsemisen mahdollisuutta eli ”Suurta Myyttiä”, niin sitten myönnän, että pyramidin ”vikana” olevat asiat asteittain häviävät näköpiiristä. Minun täytyy kuitenkin ihmetellä, mitä todella jää jäljelle, kun ”Suuren Myytin” kupla puhkaistaan? Olisiko monitasomarkkinointi ilman ”Suurta Myyttiä” kokonaan jotain aivan muuta? Myynnintasomarkkinointia?
Loppujen lopuksi, tosiasiallinen kiistakysymys on tämä: onko VM hyvä idea, joka tarvitsee vain vähän ”nykäisyä” pysyäkseen käynnissä vai onko se virheellinen menetelmä, joka on täynnä koko järjestelmään vaikuttavia ja sitä vaivaavia ongelmia? Onko muutama paha ihminen saanut VM:n näyttämään pahalta vai onko pikemminkin VM tehnyt monet hyvät ihmiset pahoiksi – ja vetänyt puoleensa vielä pahempia ihmisiä – perimmäisen luonteensa takia? Vaikka monia ”vikana” olevia asioita voidaan välttää eettisten uudistajien toimesta, niin voidaanko kaikkia?
Jotkut muutkin kuin VM-firmat (tai kirkot jne.) ovat myös hyväksikäyttöön perustuvia. Pitäisikö meidän tuomita ne kaikki, koska jotkut niistä ovat hyökänneet jäseniään vastaan?
Onko olemassa jokin perusrakenne, joka PAKOTTAA kaikki yritykset (tai kirkot jne.) epäonnistumaan?
Artikkelissani osoitan ne rakenteet, joiden takia VM epäonnistuu ja päätyy lopulta riistämään ihmisiä, ja että NE ON SUUNNITELTU ja määrätty tekemään näin. Tämä ei ole vahinko, satunnainen ilmiö, eikä ulkoisista tai asiaankuulumattomista tekijöistä johtuvaa. Ja jos VM:ia koskevat yksilöidyt epäonnistumisen rakenteet ovat todelliset, niin sitten meidän pitäisi tuomita kaikki VM.
Aihe, johon täytyy keskittyä, on se, että onko VM jo alunperinkin ”suunniteltu tuhoon tuomituksi”.
Jos kirkolla, liikelaitoksella tai millä tahansa yrityksellä on mahdollisuus onnistua, sitten kyseessä on eri asia. Se on laskelmoitu riski, ei joutsenlaulu. Monet epäonnistuvat, mutta onnistumiset ovat sen arvoista.
Ja tämä on olennainen ero.
Entäpä sitten yhtiöiden saneeraukset ja lomautukset? Tai monien pienyritysten epäonnistuminen? Tai (täytä puuttuva kohta)…?
- Se, että lailliset yritykset epäonnistuvat ei oikeuta olemaan osallinen menetelmästä, joka varmasti aiheuttaa epäonnistumisen.
- Se, että ”todellisen maailman” ihmisillä on eettisiä ongelmia ei oikeuta alkamaan huijariksi.
- Se, että ihmiset kuolevat ei oikeuta tekemään itsemurhaa.
Jokaisessa kohdassa, ensimmäinen saattaa tapahtua asiasta riippumattomista syistä. Jälkimmäinen on ”suunnittelusta johtuvaa”.
Saatat olla kanssani eri mieltä VM:n epäonnistumisen mekanismien totuudenmukaisuudesta ja varmuudesta, mutta näe kuitenkin tämän ja satunnaisen epäonnistumisen välinen ero.
Saatan (jostain kumman syystä) törmätä tiiliseinään tänään. Mutta se on aivan eri asia kuin juosta tahallaan päin sitä.
Tajuatko?
Ja minä en missään nimessä puolusta mielelläni kaikkia ”todellisen maailman” yhtiöiden syntejä. Lainatakseni Dale Dauten ”The Corporate Curmudgeon” (Äkämys Yhtiöt) -kolumnia koskien lomautuksia ja saneerauksia: ”Miksi ylemmän tason johtajat, jotka leikkaavat runsaasti työpaikkoja ovat niin ylpeitä itsestään? Sen sijaan, että he kerskuvat ”liian rasvan pois leikkaamisella”, heidän pitäisi nousta ylös ennen työntekijöitään ja sanoa, ”Me teimme sellaista surkeaa suunnittelutyötä, että palkkasimme enemmän ihmisiä kuin mitä meillä on työtä tarjolla. Ja meillä on varat niin vähissä ja olemme niin heikkoälyisiä, ettemme keksi mitään keinoa järjestää lisää työtä. Niinpä ainoa ratkaisumme on passittaa paljon hyviä ihmisiä kotiin. Olen häpeissäni ja pahoillani.”
Jos tätä rehellisyyttä odotetaan muilta yhtiöiltä, niin ajattele tilannetta VM:ssa, missä ”juna on karkumatkalla ilman veturinkuljettajaa” ja mieletöntä toiveet murskaavaa värväystoimintaa jatketaan loputtomiin. Kuka aikoo pyytää anteeksi? Loppujen lopuksi tämä epäonnistuminen oli TAATTUA ja SUUNNITELTUA.
Edelleen, ero on erehdyksen ja ”suunnitellun tuhon” välillä.
Miksi kutsut jotakin ”lainvastaiseksi” tai ”moraalittomaksi”, mikä on LAILLISTA? Miten jokin voi olla lainvastainen/moraaliton JA laillinen.
USA:ssa on yleinen säännös, jonka mukaan yhtiö on ”laillinen”, jos se tuottaa yli 50 % tuloistaan myymällä todellista tuotetta. (tai palveluita) Tämä ei tee siitä moraalista, mutta se on laillista USA:ssa.
Joku viisas on joskus sanonut: ”moraali on eräänlaista edistynyttä katumuksen hallintaa.”
Ajattele sitä…
Hävisin PALJON rahaa vakuutusbisneksessä. Ja hävisin VÄHÄN rahaa monissä VM-yrityksissä. En näe tässä mitään eroa. Yritystappio on yritystappio!
Valaistakseni asiaa kerron avain-eron. Jos voisit todistaa, että vakuutusyhtiö möi liikaa jälleenmyyntioikeuksia tietyllä alueella esittelemällä petollisesti mahdollisuutta tai markkinatilannetta, niin sinulla olisi erittäin varma lakijuttu, koska se on laitonta.
Missä on korvausvelvollisuus ja vastuullisuus VM:ssa?
Vakuutusyhtiö Lloyds of London syyllistyi muutama vuosi sitten (1980-l.) samankaltaiseen rikkomukseen kuin mitä on markkinoiden kyllästämisellä petkuttaminen VM:ssa. Katso mitä vahinkoa tämä on saanut aikaan, ei vain sijoittajille, joita huijattiin (ja he haastavat oikeuteen) vaan koko Lloydsin maineelle. Tämä markkinoiden kyllästämisen yksi episodi kaatoi yhden parhaista tuotenimistä maailmassa. (suom. huom. lue engl. kiel. linkkiartikkeli ymmärtääksesi alkutekstissä oleva sutkaus: ”brand” NAMES)
Tämä on vastaus kysymykseen ”Missä on korvausvelvollisuus?” jos mikään. Se on läpimädässä imagossa, joka johtuu epäeettisistä ja hyväksikäyttöön perustuvista liiketavoista. Ja mädäntyminen aiheuttaa lemua.
Kiinteistö-, vakuutus-, puolijohde- tai minkä tahansa muun alan kaupankäynnillä on omat aikansa liikatarjonnalle markkinoiden kyllästymisestä ja liiallisesta innostuksesta johtuen ja se on todella tuhoisaa. Mutta tämä korjaantuu ja on ohitsemenevää. VM:n ”markkinat” ovat sen sijaan ne hyväuskoiset hölmöt, jotka puijataan ostamaan VM:n matemaattinen unelma, ja yhteisönä me olemme jo kokeneet tämän. ”Markkinat” ovat jo täynnä, kiitos vain oikein paljon.
Tätä minä kutsun ”VM:n lemuksi”.
Sanotaan, että muistamme asioita parhaiten hajuaistin avulla…
Näytät luulevan, että ihmiset ovat samaa mieltä kanssasi siitä, että ahneus ja materialismi ovat väärin. Etkös vain ”merkitse” negatiivisin määrittein sitä, mikä on itse asiassa vain tervettä itsensä ja oman parhaan ajattelemista?
Se, mitä tarkoitin viittaamalla materialismiin artikkelissani, kuten varmasti sen tiedät, ei ole kirjaimellinen aineellisesta hyvästä nauttiminen.
Materialismi – kun sitä käytetään yleismerkityksessään, ei niinkään klassisessa – on liiallista keskittymistä saamiseen ja omistamiseen, himo saada lisää ja lisää ja lisää ihmissuhteiden, etiikan, henkisten asioiden ym. kustannuksella. Se on kuvottavaa kun se on nöyristelevää, ja niin ollen, yleismaailmallisesti lähes jokaisen filosofian ja uskonnon tuomitsemaa.
Samankaltainen asia olisi ero seurapiirijuomisen ja umpikännissä olemisen välillä.
Useimmilla ihmisillä on terve halu saada lisää ja parempaa. Verkostomarkkinoijat, toisaalta, kännäävät…
Onko olemassa mitään tiettyjä ongelmia kristityille uskoville, jotka harjoittavat VM:ia?
Jo esitettyjen yleisten seikkojen lisäksi osoittaisin vielä yhden uskovaisille.
VM:n kasvu lisää tyytymättömyyttä. Viesti, jota välitetään, epäsuorasti tai suoraan, on: ”Älä tuhlaa elämääsi yhteiskunnassa perinteistä työtä tekemällä.” ”Miksi vaivautua hankkimaan korkeakoulututkintoa (työpaikkaa tai mitä tahansa)… vain saadakseen tehdä työtä `systeemille´?” ”Puolisosi ei ansaitse tarpeeksi,” ja niin poispäin. ”Tarvitset lisää,” on asian ydin. Tällä tavalla ihmisiä lietsotaan ja yllytetään tyytymättömyyteen VM-materiaalin ja kulttuurin kautta. Tyytymättömyys näyttää olevan VM-koneen suosima polttoaine.
Silti kristillinen oppi on selvä sen suhteen, että uskovien EI tule olla ”tyydytettyjä” (Hebr.13:5, Fil.4:11-12, 1Tim.6:6-11) ja motivoituja nurinasta, ahneudesta tai tyytymättömyydestä vaan pikemminkin Pyhän Hengen kautta. Kuinka tunnustava kristitty voi sovittaa tämän jyrkän eron painotuksessa ja motivaatiossa VM:n ”standardin mukaiseen” käytäntöön, esittelyihin ja kulttuuriin?
Eikö VM olekin erinomainen tapa kristityille pastoreille kannattaa itseänsä taloudellisesti?
Ei. Se on erinomainen tapa lähetyssaarnaajille, maallikoille tai pastoreille harhautua pois kutsumuksen mukaisesta tehtävästään, tuhlata paljon rahaa ja aikaa, karkoittaa paljon ihmisiä, ja johdattaa muutamia muitakin kovaonnisia samalle tuhoon vievälle polulle. Athena Dean käsittelee (kirjoissaan, joihin on linkit varsinaisen artikkelin lopussa) hienosti tätä kristityille langetettua ansaa todellisen elämän tapauksiin perustautuen.
Tämä kiusaus kulkee usein ”teltan rakentamisen” lipun alla, mikä on viittaus apostoli Paavaliin, joka teki telttoja tukeakseen omaa pastorin toimeaan ettei hän olisi taakkana muille. Vaimoni Laura ja minä olemme erittäin innostuneita ”teltan rakentajia” omassa harrastuksessamme. Mutta VM on täysin ristiriidassa tämän jalon kurinalaisuuden hengen kanssa. Paavali EI halunnut olla taakkana kenellekään ja tämä on aivan eri asia kuin avoimesti huijata ja käyttää hyväksi ihmisiä. Vaikka VM:n pyramidiluonnetta vähäteltäisiin, (ja sitä voidaan ainoastaan vähentää, ei eliminoida, eikö totta?) niin pitäisikö pastoreiden kaupustella tavaroitaan seurakunnan sisällä? Mitä Jeesus tekisi?
Kristittyjä kehotetaan jakeessa Ef.4:28 ”etteivät varastaisi”, vaan tekisivät ennemmin ”jotain hyödyllistä” niin että ”voisivat antaa tarvitseville”. Jos olet lukenut tähän asti, niin olet todennäköisesti tullut vakuuttuneeksi siitä, että rikkaaksi tuleminen taianomaisen pyramidiunelman avulla ei ole mitään muuta kuin varastamista eikä sinun tarvitse olla edes kristitty tietääksesi, että se on väärin. Jos olet mukana, eroa siitä. Jos harkitset liittymistä, ÄLÄ TEE SITÄ. Tee jotain rehellistä ja hyödyllistä sen sijaan.
Voinko saada rahani takaisin VM-firmasta, johon juuri liityin?
Todennäköisesti kyllä.
VM:n ”bluffiin” kuuluu se, ettet pyydä sitä, joten useimmat eivät tee niin. Jos päätät pyytää rahasi takaisin, joudut ehkä sietämään ilkeän ”pään taivuttamisen” oppitunnin ja asetat itsesi ongelmien eteen kuullaksesi lisää ”mainostemppuja”. Niinpä se on sosiaaliselta kannalta kiusallista.
Mutta rohkaisen sinua pyytämään rahasi takaisin, jos haluat todella pois siitä. Muutoin, uhripino vain kasvaa ja tämä ”ystävä” pitelee seuraavassa kokouksessa kädessään isoa shekkiä ja kehuu ”menestyksestään” sinun tappiosi kustannuksella ja hyväksikäyttämisen kärrynpyörä jatkaa vain menoaan. Niinpä ryhdistäydy ja ”yksinkertaisesti tee se”. Voit yllättyä ja huomata, että koska vain niin kovin harvoilla on rohkeutta yrittää, saatat saada rahasi takaisin jopa ilman suurta meteliä.
Amway, erityisesti, on oikein hyvä palauttamaan ihmisten rahoja, jotka haluavat lopettaa. Mutta kuinka moni on riittävän rohkea uskaltaakseen kysyä?
Näin VM ”toimii” niiden kohdalla, jotka ansaitsevat sillä rahaa. Se on pelin henki.
Voinko ottaa kopioita tästä artikkelista ja jakaa niitä ihmisille?
Kyllä, kunhan se ei tapahdu taloudellisen voiton tavoittelemiseksi eikä tekstiä muunnella ja se kopioidaan kokonaisuudessaan URL eli internet-osoite mukaan luettuna. Kaikki muut oikeudet pidätetään. Kaikenlainen käyttö voiton tavoittelemiseksi on ankarasti kielletty ilman nimenomaista lupaa kirjailijalta.
Tahdon antaa kopion artikkelista ystävälle, joka yrittää ”pestata” minua. Luuletko, että tästä on mitään hyötyä?
Olen jakanut monia kopioita ja se on erinomainen tapa pitää liian päällekäyvät tyypit loitolla. Rohkaisen sinua käyttämään sitä samalla tavalla.
Mutta ehkäpä aiot enemmänkin auttaa ystävääsi kuin suojella itseäsi. Tämä oli tosiaankin motiivini, kun kirjoitin artikkelin, ei vain väärien henkien pois ajaminen.
Yleensä ottaen, vuosien varrella olen huomannut kolme selvästi toisistaan erotettavaa vastausten ryhmää, joita aktiiviset verkostomarkkinoijat ovat antaneet, kun heille on paljastettu sellaisia ajatuksia kuin mitä on esitetty artikkelissani.
1) Riehakas nauru ja nopea parannus ja innokkuus auttaa muita. (noin 20%) Ainoa mitä nämä ihmiset tarvitsevat on äkillinen oivallus tai joku huutamaan ilmiselvä asia julki. Kun suggestion lumoava voimavaikutus murtuu… he nauravat itselleen ja tilanteelle ja jatkavat eteenpäin.
2) Yleinen suuri pelko ja häpeän tunne, joka venyy ja jatkuu päiviä, viikkoja, jopa kuukausia. Tämä johtuu osittaisesta kieltämisestä; kieltäydytään näkemästä sitä kaikkea niin selvästi yhdellä kertaa. Mutta kun nämä ajatukset on kerran huudettu julki, on jatkossa vaikeaa olla niin herkkäuskoinen ja yleinen masennus seuraa perässä. Väärä lumous on särkynyt. Syyttömyyden väite ei ole enää perusteltu. Mutta vieläkin haluttomina ”hoitamaan asia kuntoon”, he kokevat yhä enemmän ja äänekkäämmin viikatteen leikkaavan ja (sitten) masentuvat. Vähitellen heidän bisnekset menevät myttyyn, mutta he eivät ole varmoja MIKSI eivätkä vieläkään ”ole täysin samaa mieltä” siitä, että VM on pohjimmiltaan virheellinen. (noin 50%) Nämä ovat niitä, jotka hetken aikaa näkevät keisarin alastomana äkillisen oivalluksen kautta, mutta osaavat sitten kääntää katseensa hieman sivuun ja vieläkin teeskennellä, että hänellä on kauniit vaatteet yllään. Mutta mitä enemmän silmät nykivät, kun niillä tiirataan kieroon ja kun ne revähtävät jälleen auki, SIELLÄ HÄN ON alastomana kuin Aku Ankka ja se on selvä tosiasia. ”Auts”, he sanovat ja palaavat kieroon katsomiseen ja kieltämiseen välttääkseen häpeän tunteen…
3) Täydellinen torjuminen. Tässä kohden en voi muuta kuin ajatella erästä VM-firman lakimiestä Austinissa, joka saatuaan artikkelin käsiinsä ja nähtyään otsikon työnsi molemmat kätensä torjuvasti eteensä, ravisteli päätään edestakaisin katkeamispisteeseen saakka ja sanoi ”Minä EN lue tätä” ja marssi pois. Voisi ajatella, että risti olisi työnnetty vampyyrin kasvojen eteen! Yleensä ottaen, nämä ihmiset näyttävät tietävän vaistomaisesti, että tällaisten ajatusten päästäminen heidän päähänsä tarkoittaisi pisteen asettamista VM:n harhalle. Niin, vaikka he kuuntelisivat tai lukisivat, niin he tekevät sen VAIN nähdäkseen ”mitä se vihollinen sanoo” tai miettien miten vastata jne. Toisin sanoen, he eivät todellisesti kuuntele. (noin30%). Nämä ovat niitä ”positiivisia ajattelijoita”, jotka karsivat mielestään kaiken parannukseen tähtäävän palautteen. Tai mikä vielä pahempaa, he ovat petollisia räätäleitä, jotka jo alun alkaenkin kutoivat ”kauniit vaatteet” eivätkä siksi halua nähdä irstailujensa laajuutta. Nämä ovat silmänsä sulkijoita tai kertakaikkisia huijareita.
Mielenkiintoista kylläkin, nämä kolme vastausta ovat samanlaiset kuin MINKÄ TAHANSA paljastetun virheen tai synnin kohdalla, eivätkö olekin? Tuomio on todistettavissa, sillä kun sovitan tämän itseeni, niin näen itsessäni kaikki nämä kolme vastausta erilaisiin virheisiin omassa elämässäni.
Meidän kaikkien olisi todella parasta olla hyviä kohdan 1 mukaisesti, minusta tuntuu!
Tämä on lisäys artikkeliin ”Mikä on vikana verkostomarkkinoinnissa”, jonka pääkohdat olivat:
I) | Markkinoiden kyllästyminen | Kukahan mahtaa olla vastuussa tästä junasta? |
---|---|---|
II) | Pyramidirakenne | Kieltäminen ei poista ongelmaa… siltä näyttää |
III) | Moraali ja etiikka | Kuinka alas ihmiset vajoavat, kun ei ole enää ketään jäljellä kenelle myydä? |
IV) | Ihmisuhdekysymykset | Ystävät ”maalitauluina” ja asumalähiöt markkina-alueina |
Humoristinen tiivistelmä sadusta ”Keisarin uudet vaatteet” päättävänä vertauksena
Keisarin uudet vaatteet
kirjoittanut Hans Christian Andersen – Tiivistelmä.
Tämä on vertauksellinen lyhyt kuvaus, joka liittyy artikkeliin Mikä on vikana verkostomarkkinoinnissa.
… Heidän joukossaan sinne saapui eräänä päivänä kaksi lurjusta, jotka esittäytyivät kankureina ja sanoivat tuntevansa tavan kutoa hienointa kangasta, mitä ihminen saattoi kuvitella. Eivät ainoastaan värit ja kuviot olleet tavattoman kauniit vaan vaatteilla, jotka oli tehty siitä kankaasta oli erikoinen ominaisuus tulla näkymättömäksi kenen tahansa henkilön päällä, joka olisi sopimaton virkaansa tai olisi poikkeuksellisen tyhmä.
”Niiden täytyy olla arvokkaita vaatteita,” ajatteli keisari… ja hän maksoi huijareille sievoisen summan rahaa etukäteen, kun he sitä pyysivät.
Mitä heihin tulee, he pystyttivät kaksi kangaspuuta ja teeskentelivät kutovansa, vaikka heidän sukkuloissaan ei ollut minkään maailman lankaa. He vaativat suuren määrän hienointa silkkiä ja puhtainta kultalankaa, mikä kaikki meni heidän omiin pusseihinsa, samalla kun he työskentelivät tyhjien kangaspuiden ääressä aina myöhäiseen yöhön asti.
”Tahtoisin tietää, miten nuo kutojat edistyvät kankaan kanssa,” ajatteli keisari… ”Lähetän vanhan ja uskollisen pääministerini kutojien luokse.”
Niin arvoisa vanha pääministeri meni huoneeseen, jossa kaksi huijaria istuivat työskennellen tyhjillä kangaspuilla. ”Herra varjelkoon!” ajatteli vanhus ja avasi silmänsä selälleen. ”Miksi minä en näe yhtikäs mitään!” Mutta hän varoi sanomasta sitä ääneen….
”No, hyvä herra, ettekö sano mitään kankaasta?”… ”Ooh, se on mitä hienointa, mitä kauneinta!” sanoi vanhus päästään pyörällä, kun hän tirkisteli kakkuloidensa takaa. ”miten hieno kuvio ja miten upeat värit! Kerron toki keisarille, miten tyytyväinen olen kankaaseen.”
”Me olemme iloisia siitä,” sanoivat kutojat…. Ja nyt petkuttajat vaativat vielä lisää rahaa, silkkiä ja kultalankaa, voidakseen jatkaa kutomista, mutta he panivat sen kaiken omiin taskuihinsa… ja he jatkoivat kuten ennenkin, kutoen tyhjillä kangaspuilla….
Jokainen kaupungissa puhui loistavasta kankaasta. Keisari ajatteli haluavansa nähdä sen itse, kun se oli vielä kangaspuilla….
”Mitä!” ajatteli keisari. ”En näe yhtikäs mitään. Tämä on kauheaa! Olenko minä typerys? Enkö minä sovi keisariksi? Voisiko minulle tapahtua enää mitään kauheampaa!”
”Voi, se on erittäin kaunis! Annan sille korkeimman hyväksymiseni,” keisari sanoi ääneen….
Hänen koko hovinsa tuijotti ja tuijotti, eikä kukaan nähnyt enempää kuin toiset, mutta kuten keisari he kaikki huudahtivat, ”Voi kuinka se on kaunis!” He jopa ehdottivat keisarille, että tämä pitäisi loistavia uusia vaatteita yllään ensimmäistä kertaa suuressa juhlaparaatissa, joka tapahtuisi pian….
Keisari antoi kummallekin huijarille ritarin merkin pidettäväksi napinlävessä ja kunnianimen ”Keisarillisen Hovin Kunnianarvoisa Kutoja….
He teeskentelivät ottavansa kankaan vaatepuista, he leikkasivat sitä ilmassa valtavilla saksilla ja neuloivat sitä neuloilla, missä ei ollut lainkaan lankaa. Lopulta he sanoivat, ”Nyt vaatteet ovat valmiit.”
Keisari riisui vaatteensa ja konnat teeskentelivät pukevansa hänen ylleen ensimmäisen vaatekappaleen ja sitten toisen niistä uusista vaatteista, joita he olivat teeskennelleet tehneensä… ”Miltä Hänen Majesteettinsa näyttääkään uusissa vaatteissaan!” ”Miten ne pukevatkaan häntä!” huusi koko hoviväki vastaukseksi. ”Puku on loistelias!”
”No, nyt minä olen valmis,” vastasi keisari. ”Eivätkö vain vaatteet näytäkin hienoilta?” ja hän kääntyili ympäriinsä peilin edessä näyttääkseen siltä kuin hän ihailisi uusia vaatteitaan….
Niin keisari osallistui paraatiinsa… ja jokainen kaduilla sanoi, ”Miten kauniit keisarin uuden vaatteet ovatkaan!…. Ja miten hyvin ne sopivatkaan hänelle!”
Kukaan ei halunnut tulevan ilmi ettei hän pystynyt näkemään mitään, sillä sehän olisi todistanut, että hän olisi ollut epäkelpo toimeensa….
”MUTTA HÄNELLÄHÄN EI OLE MITÄÄN YLLÄÄN!” sanoi pieni lapsi….
”Mutta hänellähän ei ole mitään yllään,” huusivat kaikki ihmiset.
Keisari säpsähti tästä, sillä hänellä oli epäilys, että he olivat oikeassa. Mutta hän ajatteli, ”Minun täytyy kohdata tämä rohkeasti loppuun ja jatkaa paraatia.” Niinpä hän ojensi ryhtiään enemmän kuin koskaan ja kamariherrat kannattelivat laahusta, jota ei ollut olemassakaan.
Suomentanut Petteri Haipola, 2001.
Alkuperäisen artikkelin osoite on
http://www.vandruff.com/mlm_FAQ.html
Kirjoittaja Dean VanDruff on e-mail -osoitteessa
hello @ vandruff.com