19.11.2005 Kirjoittanut Petteri Haipola
Kuinka moni on nähnyt lyhkärissä tuoteluettelon myytävistä tuotteista, kuvien ja mainosten kera?
Kuinka monelle on puhuttu pääasiassa siitä, mitä kaikkia hienoja tuotteita myydään Moven kautta?
Kuinka moni myy tuotteita verkoston ulkopuolisille asiakkaille?
Kuinka moni värvää uusia jäseniä?
Menettekö myymään tuotteita, kun kutsutte kaverin lyhkäriin?
Myytteko tuotteita värväyskokouksessa?
Opetetaanko teitä myymään tuotteita vai värväämään uusia jäseniä verkostoon?
Moven tärkein tuote, mitä myydään on kampanjatuote. Sen myyminen on sama kuin uuden edustajan värvääminen. Yksittäisen edustajan lisäansioiden toive perustuu lähes yksinomaan värväyksen ideaan. Jatkuva värvääminen tuo niitä passiivisia tuloja, mutta ei jatkuva tuotteiden myynti. Vaikea on myydä tuotteita, joita ei ensinkään ole muualla kuin tuoteluettelossa ja jotka toisekseen ovat 25 % kalliimpia kuin muualta hankittuna, niin kuin eräs sanoi.
Verkostomarkkinoinnin varsinainen myyntiartikkeli on verkostomarkkinoinnin liikeidea: värvää kaksi ja kun alalinjasi värvää kaksi, niin saat passiivisia tuloja… (tai värvää x-hlöä ja saat y euroa)
Liikeidea monistetaan ja myydään yhä uudestaan yhä uusille uhreille.
Yksi firma voi pyyhkäistä Suomen kokoisen maan parissa vuodessa, niin kuin ACN teki ja saada rahat pois noin 10 000 hengeltä kerralla.
Ala tuottaa vuosittain reaaliajassa yli 95 % rahansa ja aikansa häviävää edustajaa. Jos maassa on 20 000 edustajaa, jää häviölle vuosittain yli 19 000. Suurin osa heistä eroaa vuoden tai kahden yrittämisen jälkeen, osa jo muutaman viikon jälkeen. Näin koko alalinja menee uusiksi, kerta toisensa jälkeen.
Vm-uhrit ovat kuin pelto, joka niitetään kerta toisensa jälkeen. Loppua ei tule muuten kuin lainsäädännän kautta. VM on pakko kieltää lailla: muuten se ei lopu.
Joka vuosi toiminnasta luopuu 50-98 % mukaanlähteneistä edustajista, tappioiden vuoksi. 10 000-19,600 edustajaa/ 20 000 edustajaa putsataan joka vuosi rahoista ja heidän aikansa varastetaan tämän ylivertaisen rahantekokoneen kautta.
Vuosittain noin 100 henkeä/ 20 000 edustajaa saa merkittäviä lisätuloja bisneksestä. (0,5%)
Vuosittain noin 40 henkeä saa päätoimisen tulon verkostomarkkinoinnin avulla. (0,3 %)
Mitä aiotte tehdä tämän vääryyden poistamiseksi Suomen maasta?
Kuka haluaa, että hänen perheensä jäsen, sukulainen tai ystävä tulee huijatuksi? Haluatko tulla itse huijatuksi?
Kuinka kauan uhrit syyllistävät itseään ja häpeävät sitä, että ovat kärsineet tappion?
Kuinka kauan uskotte sen, että on ihmisestä itsestään kiinni, menestyykö vai ei?
Kuinka kauan unohdatte faktat ja mahdottomat kasvuluvut? Jos jokainen tarvitsee 20 edustajan alalinjan päästäkseen edes kunnolla alkuun toiminnassa, niin mitä se tarkoittaa?
Nyt on 1000 movettajaa.
Ensi vuonna 20 000
Kahden vuoden päästä 400 000
Kolmen vuoden päästä 8 miljoonaa!
Vieläkö uskotte, että jokaisen on mahdollista saada yhden vuoden aikana alalinjaansa 20 henkilöä?
Moven järjestelmässä saa 20 hengen alalinjasta 60 euroa passiivista tuloa, jos verkoston jäsenet pysyvät samoina ja kaikki ostavat aktivointioston joka kuukausi. Tästä otetaan alv pois, joten käteen jää 49 euroa. Se ei riitä kattamaan aktivointiostosta aiheutuneita kuluja. Et saa maksettua provikoilla edes sitä nyrkkeilysäkkiä tai jompaa kumpaa Viba Traineria, mitä on mahdollista ostaa 60-100 euron hinnalla, koska vain niistä tuotteista saa sen vaadittavat 30 aktivointipistettä ja muita tuotteita ei ole myytävänä tai pisteet ovat sitä luokkaa, (useita satoja) että myyntihinta on useita tuhansia euroja.
20 hengestä saat 600 euroa palkkioita, jos he ovat jalkojen tasapainossa. Lisäksi saat helper- ja sponsorbonuksia 600, jos kaksi eka tasoa on tasapainossa ja osallistut itse värväykseen. Saat palkkioita 1200 €, mutta vain jos sinulla on jalkojen balanssissa 20 edustajaa.
Koko verkostossa on vain muutama kymmenen henkeä, joille on mahdollista saada kaksi tasoa alalinjaan jalkojen balanssissa. Kuinka monta on niitä, jotka saavat neljä tasoa (14 henkeä) + 6 edustajaa sen lisäksi? Ehkä muutama edustaja, 7-15 edustajaa neljällä ylimmällä tasolla eli ensin liittyneiden joukossa.
Miksi sinua värvää joku, jota et ole nähnyt moneen vuoteen? Miksi värväät vanhoja tuttuja, joihin et ole ottanut yhteyttä moneen vuoteen? Eikö idea toimikaan niin kuin on sanottu? Etkö saanutkaan kahta edustajaa alalinjaasi lähipiirisi ystävistä ja omasta perheestäsi?
Mitä jos värväisit oman äitisi?
Tai mummosi?
Eikö teillä ole mitään rajaa…?
Lukaisin edustajille annetun tuoteluettelon, joka oli päivitetty 18.8.2005.
Siinä ei ollut yhdenkään tuotteen hintoja. Oli vain palkkiot rahana ja pisteinä.
Listassa oli paljon pelkkiä koodinumeroita, mutta ei tuotteiden nimiä.
Paljon oli tuotteita, joiden pisteet ovat monta sataa.
Sitten oli kolme tuotetta yhdeksän sivun listassa, joiden aktivointipisteet olivat 31-38 pts. Ne kolme tuotetta, joista saa aktivointipisteet eli pätevyyden, on mainittu peräjälkeen ensimmäisellä sivulla yhdeksän sivun tuoteluettelossa. Siellä ei ole lainkaan muita tuotteita, joista saisi aika tarkasti 30 pistettä, vaikka ”tuotteita” on satoja.
Tyypillinen vm-edustaja on opiskelija, työtön, (näiden vanhemmat ja isovanhemmat, eläkeläiset) vähän koulutettu, matala-palkka-alalla työskentelevä tai osa-aikatyössä oleva, mm. siivooja tai palvelualojen työntekijä.
Heillä ei ole varaa monen sadan euron kk-ostoihin. Ostavat AO:na sitä, mitä halvimmalla saa. 29 pisteen tuotteita ei osta kukaan, koska se ei riitä aktivoimiseen. Kaikki ostavat jotakin niistä 3 tuotteesta, joista saa AP:teet.
Eli jokaisella movettajalla on nyt yksi jostakin näistä kolmesta tuotteesta tai ne kaikki:
- nyrkkeilysäkki
- Viba Trainer, jompikumpi kahdesta eri vaihtoehdosta.
Mitä ajatuksia nousee tästä mieleen? 😉
Petteri Haipola, 19.11.2005