Verkostomarkkinoinnin selviytymisopas 2 jälleenmyyjille ja ehdokkaille

24.3.2005, päivitetty 3.6.2005 Kirjoittanut Petteri Haipola

Jälleenmyyjä!
Muista, että sinä et ole syyllinen siihen, että jäät tappiolle liiketoiminnassa!
Syyllinen on verkoston pyramidirakenne, joka on tarkoituksella suunniteltu tuottamaan yli 99 % uusista jälleenmyyjistä häviäjiksi!
Vain ne jälleenmyyjät voivat saada lisätuloja – ehkä kohtuullisesti – jotka ovat suunnitelleet organisaation.
He ovat ammattivärvääjiä ja/tai pääyhtiön omistajia!
Suomessa on muutama kymmenen tai korkeintaan pari sataa ammattivärvääjää, jotka hankkivat elatuksensa johtamalla ihmisiä tarkoituksella harhaan ja markkinoimalla verkostomarkkinoinnin unelmaa ynnä lisätulojen mahdollisuutta, vaikka tuo mahdollisuus on lähes olematon, minkä he vallan hyvin tietävät!

Ajattele!
Kun sinun alapuolellesi alkaa kertyä häviäjien joukko, jotta sinä voisit saada omasi takaisin, niin sinä voit laskea kuinka monta häviäjää sinne kertyy!
Tutkipa!
Ota selvää!
Tutkimusten mukaan yli 99 % jälleenmyyjistä menettää rahansa ja työpanoksensa verkostoon!

Ystävä,
petetty lähimmäinen!
Ajattelepa tätä!

Sponsori saa teidät jälleenmyyjät toimimaan yhdessä, vaikka olette toistenne pahimpia kilpailijoita liiketoiminnassa!

Kuvitellaan, että olen jälleenmyyjä.

Ystäväni alapuolelle kehittyvä organisaatio on minulle uhka, kilpailija.
Heidän alapuolelleen liitetyistä jälleenmyyjistä ei ole minulle mitään hyötyä vaan he kilpailevat asiakkaista kanssani ja huonontavat mahdollisuuttani menestyä!
Mitä tekevät ammattisponsorit?
He saavat meidät petetyt jälleenmyyjät toimimaan ”sulassa sovussa” toinen toistemme tuhoamiseksi liiketoiminnassa!
Mitä useampia henkilöitä liittyy rajallisessa kaveripiirissämme kilpaileviin verkostohaaroihin, sitä huonommiksi omat mahdollisuuteni käyvät!

Etkö huomaa, että teidät jälleenmyyjät on pantu tuhoamaan toinen toisenne mahdollisuudet? Nuo mahdollisuudet olivat alunperinkin vain noin yksi sadasta tai huonommat!

Sinä pääset kyllä selville tästä juonesta petoksesta.
Mieti ihan rauhassa.
Kaikki verkostot toimivat samalla pyramidiperiaatteella.
Jokainen niistä on moraalin kannalta laiton pyramidi, vaikka tuotteita myytäisiin.
Liittymismaksut on naamioitu aloituspaketeiksi, mainosmateriaaliksi ja verkoston sisäiseksi tuotteiden käytöksi.
Sinäkin olet joutunut lunastamaan ja ostamaan nämä samat jutut, kun olet liittynyt verkostoon!
Sinä tiedät, että puhun totta.
Kuinka paljon maksoit tuosta krääsästä?
Paljonko edelleen maksat toiminnan kuluina?
Paljonko olet saanut palkkiota?
Mitkä ovat tappiosi?
Entä ystäväsi tappiot, jonka olet saanut alalinjaasi?

Tilanne ei muutu paremmaksi, se vain pahenee.
Mitä kauemmin olet verkostossa, sitä enemmän häviät rahaa ja aikaa.
Samoin ystäväsi.
Matemaattinen todennäköisyys ei muutu: se on vakio.
Aina kun yksi jäsen liittyy verkostoon, täytyy hänen alapuolelleen tulla noin sata häviäjää tai enemmän.
Eikö ole hirveää!
Ja tällaista ideaa mainostetaan ”hyvänä mahdollisuutena lisäansioihin”!

Ota selvää tosiasioista.
Lue artikkeleitani.
Kysele alalinjasi kavereilta kahden kesken, miten heillä menee ja rohkaise heitä sanomaan totuus.
Rohkene myös itse tunnustaa totuus.
Laske, paljonko rahaa ja aikaa olet käyttänyt verkostoon.
Laske paljonko olet saanut nettopalkkioita, rahaa käteen.
Useimmat jälleenmyyjät eivät saa ensimmäistäkään palkkiota, koska he eivät onnistu pätevöitymään.

Jälleenmyyjä ja ehdokas jälleenmyyjäksi, sinä, jota on houkuteltu mukaan verkostoon!
Älä anna johdattaa ajatuksiasi sivuraiteille toisarvoisiin asioihin.
Keskity pääkohtaan: jokainen verkosto on pyramidi, joka tuottaa palkkiojärjestelmänsä vuoksi enemmän häviäjiä kuin voittajia!
Ei ole mitään väliä sillä, kuinka paljon verkostoon liittyy jäseniä: totuus pysyy samana!
Mitä enemmän jäseniä, sitä enemmän häviäjiä!
Ja syy ei ole jälleenmyyjän vaan petollisen pyramidirakenteen!

Sillä ei ole väliä, kuka minä olen tai kuka joku muu on.
Sillä on väliä, mikä on totuus.
Jos murhamies sanoo sinulle, että on väärin varastaa toisen taskusta sata euroa, niin hänen sanomansa asia on totta.
Jos saman sanoo uskovainen pastori, asia on edelleen totta.
Me olemme kaikki vain ihmisiä ja meitä on erilaisia.
Toinen uskoo, toinen ei.
Mutta me puhumme nyt verkostomarkkinoinnin rakenteesta ja värväystoiminnan etiikasta.

On syvästi moraalitonta puhua lähimmäisen auttamisesta, kun riistää heiltä ajan ja rahat.
Ammattivärvääjillä on paatunut omatunto, heissä ei ole hiventäkään inhimillisyyttä jäljellä.
Jos joku hankkii petoksella ja harhaanjohtavan markkinoinnin avulla itselleen rahaa uskotellen ”hyvää menestymisen mahdollisuutta”, joka on todellisuudessa kuitenkin alle yksi prosenttia, on hän moraaliselta kannalta varas.

Jälleenmyyjä ja ehdokas verkostoon!
Palaa jälleen miettimään sitä verkoston palkkiojärjestelmää ja sen rakennetta.
Tarvitset liki sata edustajaa alapuolellesi organisaatioon ennen kuin pääset edes omillesi toiminnassa.
Kaikki nämä lähes sata edustajaa jäävät tappiolle, jos sinä pääset voitolle.
Tämä asia on totuus eikä se muutu.
Verkostomarkkinointi on suunniteltu tuottamaan häviäjiä joiden rahoilla ja työpanoksella alle yksi prosentti verkostosta hankkii elantonsa.

Miksi jälleenmyyjät eivät pätevöidy eli saa alleen kahta tai kolmea edustajaa?

Ensinnäkin, teillä on kova kiire saada jälleenmyyjiä alapuolellenne.
Kukaan ei jää odottamaan sitä, että saa ensin suostuteltua ystäviään tulemaan alapuolelleen verkostoon ennen kuin hän itse liittyy siihen.
Mitä kauemmin ehdokas miettii, sitä huonommaksi hänen mahdollisuutensa käyvät, koska koko ajan hänen kavereitaan ja muita ihmisiä liittyy verkostoon vieden asiakkaat ja uudet ehdokkaat pois sinulta.
Voi olla, että ne kaverit, joita olet ajatellut verkostoon, liittyvätkin ennen sinua!
Miksi odottaisit, että he liittyvät ennen sinua ja sinä menetät heidät potentiaalisina uusina jäseninä?

Huomaatko?
Useimmat ehdokkaat joutuvat jo ehdokasvaiheessa suuren kiireen ja ahdistuksen valtaan.
Heillä tulee valtava hätä ja kiire tehdä päätös: liittyäkö vai ei?
Ja silloin siinä ”tukenasi” on sinun oma ystäväsi tai perheen jäsen tai sukulainen, sponsorisi.
Niin sinä liityt verkostoon eikä sinulla ole takeita siitä, että onnistut pätevöitymään!
Suurin osa uusista jäsenistä jää tappiolle, koska ei saa koskaan ensimmäistäkään palkkiota!
Ja mitä tekevät nämä ”ystävät”, jotka sanovat auttavansa sinua?
He syyllistävät sinut siitä, että sinä olet tullut petetyksi!

Mieti nyt, onko ammattivärvääjä sinun ystäväsi?
Auttavatko verkostomarkkinoinnin ammattilaiset sinua?
Vai oletko sinä petoksen uhri, jota manipuloidaan viemään petosta eteen päin ja kenelle?
Omille ystävillesi ja sukulaisillesi!

Ota selvää asioista ja mieti asioita kaikessa rauhassa.
Sinulla ei ole mitään kiirettä.
Totuus pysyy samana, kuluipa sen etsimiseen kuinka paljon aikaa tahansa.
Älä tee mitään hätiköityjä päätöksiä, jotka vievät sinulta rahaa satoja euroja, väistämättä.
Liittyminen verkostoon maksaa aina kymmeniä tai satoja tai jopa tuhansia euroja, sillä ilman aloituspakettia et voi lähteä mukaan.
Tämä on totuus.
Tiedät sen siinä vaiheessa, kun sinua ollaan liittämässä verkostoon.
Sinun täytyy maksaa, jotta pääset siihen mukaan.
Kyse ei ole yrityksen perustamisesta.
Sinä lähdet mukaan yksityishenkilönä.
Jos perustaisit yrityksen, niin sinä saisit omalta yritykseltäsi heti palkkaa, kun sille tulee myyntituloja.
Niin ei tapahdu verkostomarkkinoinnissa.
Sinä joudut maksamaan siitä, että teet työtä toisten hyväksi ja mainostat heidän ideaansa!

Yksi esimerkki harhaanjohtamisesta on väite, ettei ”tässä nimenomaisessa verkostossa” tarvitse pätevöityä eikä värvätä jälleenmyyjiä.
Riittää, että myy tuotteita ja niistä saaduilla palkkioilla voi sitten päästä voitolle.
Asiakas on tässä pyramidissa samaa tarkoittava kuin jälleenmyyjä.
Mm. Tahitian Noni mehun myyjät harjoittavat tällaista harhaanjohtamista mainonnassaan ja väittävät, ettei pätevöitymisvaatimuksia ja värväyspakkoa ole: riittää, että myy tuotteita.

Kenelle tuotteet myydään?
Kenelle hän myy tuotteet, jolle sinä myyt ne?
Kenelle hän sen jälkeen?
Kenelle hän sen jälkeen?
Ja näin aina loputtomiin asti.
Kyseessä on samanlainen pyramidipetos kuin kaikessa verkostomarkkinoinnissa.
Idea perustuu loputtomaan kasvuun, mikä on matemaattinen mahdottomuus.
Suurin osa pyramidiin liittyneistä ”asiakkaista” menettää rahansa ja aikansa verkostoon tappiona.

Nonin huijaus on jo tuotteen hinnassa: 60 euroa eli 360 FIM tuotteesta kuukaudessa, joka on humpuukia.
Pääyhtiö saa tuotteesta huimat katteet, sillä sen tuottaminen, varastointi ja kuljetus maksavat vain murto-osan tuotteen hinnasta.
Käytännössä nekin vähäiset kustannukset sisältyvät tuotteen hintaan, jonka maksaa itsenäiset jälleenmyyjät ja lopulliset kuluttajat.
Ja markkinoinnin maksaa kokonaan itsenäiset edustajat niin kuin muissakin verkostoissa.
Noni-mehu huijaus on tyypillinen esimerkki siitä, miten verkostopyramidin liittymismaksu on kätketty tuotteen hintaan ja yhtiön tai teamin tuottamaan mainosmateriaaliin, jota on pakko ostaa, jos mielii myydä tuotteita tehokkaasti.

Verkostot ovat petollisia ja niiden ammattivärvääjät ilkeitä ihmisiä.
He ovat keksineet nerokkaan järjestelmän, jossa ns. tuotteiden myynti ja mainonta ei maksa heille mitään vaan he ovat tehneet siitä tuottavan liiketoiminnan.
Yksittäiset jälleenmyyjät maksavat siitä, että saavat mainostaa yhtiön tuotteita.
Sen sijaan, että myyjät saisivat palkkaa ja mainonnasta tulisi kustannuksia pääyhtiölle, käykin sillä tavalla, että myyjät maksavat pääyhtiölle sen hyväksi tekemästään työstä ja mainoskulut on muutettu kannattavaksi liiketoiminnaksi.

Verkostojen liittymismaksut on naamioitu aloituspaketeiksi, mainosmateriaaliksi ja tuotteiden käytöksi.
Verkostomarkkinointi on käytännössä laitonta rahankeräystä niin kuin ketjukirjeetkin, mutta lain porsaanreiät antavat sille mahdollisuuden pettää asiakkaitaan ja jälleenmyyjiä.

Ota yhteys omaan kansanedustajaasi ja kerro hänelle, että Suomeen pitää säätää laki, joka kieltää kaiken verkostomarkkinoinnin rikollisena toimintana. Suojelet sillä tavalla itseäsi ja omia läheisiäsi petoksen uhriksi joutumiselta. Älä kirjoita pitkää viestiä vaan esitä asiasi lyhyesti ja ytimekkäästi. Voit laittaa linkiksi kotisivuni osoitteen, mistä löytyvät perustelut uuden lain tarpeellisuudelle.

Petteri Haipola, 24.3.2005, päivitetty 3.6.2005